Serier

FN-rapportør revser: Privatlivet lider i big data-alderen

At samle data ind om kunderne er blevet en ny forretningsmodel i en tid, hvor den teknologiske udvikling har tromlet hen over gamle aftaler og regler. Alligevel er FN's særlige rapportør for privatliv optimist, for nu bliver bedre privacy også en konkurrencefordel for virksomheder.

Big privacy
»Vores telefon ved mere om os, end vores ægtefælle gør. Med wearables er det bogstaveligt blevet som i sangen med Police: Every breath you take, every step you take – I’ll be watching you,« sagde Joe Cannataci, FN’s særlige rapportør for privatliv. Foto: Mathias Svold

Big data. Et af de buzzwords, som bliver slynget mest rundhåndet rundt i erhvervslivet i dag. Alle skal samle alverdens data ind og trække ny viden ud af det, lyder mantraet.

Men den tankegang har en bagside, lød det fra FN’s særlige rapportør for privatliv, Joe Cannataci, da han besøgte København og Institut for Menneskerettigheder mandag...

BRANCHENYT
Læs også