Tech
0

Det så du ikke på tv: Nej'et til løverne fører nu til et tocifret millionbeløb fra landets største it-stjerner

Preben Damgaard og Mette Lykke står bag en opsigtsvækkende investering i appen Too Good To Go, der har omdannet madspild til en millionforretning og sigter efter en milliard brugere.

Preben Damgaard (tV.), Stian Olesen, Mette Lykke og Birgit Aaby vil ved fælles kraft - og kapital - forsøge at udrulle Too Good To Go i hele verden. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Sommetider overgår virkeligheden alt det, vi lige har set i fjernsynet. Sådan helt bogstaveligt. Spørg bare Stian Olesen.

Tirsdag aften medvirkede han i tv-programmet "Løvens Hule" på DR1 sammen med resten af iværksætterne bag app'en Too Good To Go. Her søgte de en investering på 500.000 kr. for en andel på 2,5 pct. af forretningen, og de fik skam også et tilbud, men sagde nej under optagelserne i foråret. Senere opsøgte Stian Olesen & Co. - flankeret af et tv-kamera - dog den ene af de fem såkaldte løver, Birgit Aaby, for at få hende med på holdet alligevel som partner.

Hvad der derefter skete, fik seerne ikke at vide, i og med at der ikke var mere at fortælle på daværende tidspunkt. Det er der imidlertid nu, for Finans kan afsløre, at Too Good To Go har opnået en investering i en helt anden liga end det oprindelige skudsmål. Sammen med et par af de absolut største it-stjerner i landet, Preben Damgaard (Navision) og Mette Lykke (Endomondo), skyder Birgit Aaby et tocifret millionbeløb i appen for at få en tocifret ejerandel i foretagendet.

Pengene skal bruges på at erobre en stor bid af verden, for stifterne sigter efter - og hold nu fast - en milliard brugere. Det kræver selvsagt en slidstærk forretningsmodel med en international appel, så lad os først få konceptet på plads: Too Good To Go tilbyder ved lukketid sine brugere at afhente billige bokse eller poser med tiloversbleven mad fra alskens udbydere. Lige fra bagere, tankstationer og cateringfirmaer til supermarkeder, restauranter og hoteller. Formidlingen og betalingen foregår via appen.

Når man lægger så meget blod, sved og tårer i en virksomhed, så skal det også give mening på mere end én måde.

Mette Lykke, medstifter af Endomondo og investor i Too Good To Go

På den måde slipper udbyderne hos Too Good To Go for at smide den friske og forarbejdede mad i skraldespanden, hvilket har vundet så stor indpas blandt køkkencheferne og kunderne, at madspildet i Danmark foreløbig er blevet reduceret med tre tons - om dagen. Norge har taget lige så godt imod konceptet, der blev lanceret i efteråret 2015, mens franchisetagere i Tyskland, England, Frankrig og flere andre lande også er i færd med at introducere den danske løsning på et paradoksalt problem: Hvert år smides der nemlig 1 mia. tons mad ud globalt set, selv om et tilsvarende antal mennesker sulter.

Too Good To Go adskiller sig dog for alvor fra andre velgørende initiativer ved rent faktisk at omsætte det fine formål til en fin forretning for alle de involverede: Udbyderne tjener en ekstra skilling på den tiloversblevne mad, brugerne får et flot måltid for højst 40 kr. pr. boks, mens mændene bag idéen får procenter af salget og kan bogføre et ikke ubetydeligt overskud pr. boks af de indtil videre 450.000 distribuerede måltider.

»Det har taget rigtig meget fart for os. Vi har lige vundet Nordisk Råds miljøpris, rammer 1 mio. brugere inden slutningen af året og har en vækst på omkring 20 pct. om måneden,« fortæller den 30-årige Stian Olesen, som sammen med fire kompagnoner har investeret hele opsparingen i projektet og undervejs i forløbet har sovet på madrasser på kontoret for at spare tid og penge.

Han befinder sig denne eftermiddag sidst i november i et blåt jakkesæt i et imposant kontorfællesskab tæt på Amalienborg. Komplet med messingskilt på døren, receptionister i foyeren, bred trappe op til tredje sal samt massivt trægulv og B&O-anlæg i mødelokalet. Det er herfra, at Preben Damgaard - som sidder på den modsatte side af glasbordet - har investeret i en stribe it-forretninger over en årrække og været med til at afhænde hovedparten af dem med en vis fortjeneste. Senest Axcess, Secunia og Endomondo.

Blå bøger

Preben Damgaard

  • Født 1963 i Bagsværd
  • Direktør i investeringsselskabet Damgaard Company.
  • Tog en HA og HD fra Handelshøjskolen i København sideløbende med, at han og storebroren Erik stiftede Damgaard Data med bogholderisystemet Concorde som hovedprodukt.
  • Efter fusionen med Navision og salget til Microsoft i 2002 formedelst 11 mia. kr. var han direktør i Microsoft Business Solutions i et år. Sidenhen har han været professionelt bestyrelsesmedlem og investor i en stribe selskaber - ikke mindst Endomondo, Axcess, Secunia, Cirque, 7N, Proactive, Templafy og altså Too Good To Go.

Mette Lykke Ravn

  • Født 1981 i Ringkøbing
  • Vicepresident hos Under Armour Connected Fitness med ansvaret for motionsappen Endomondo samt et helt nyt og indtil videre hemmeligt område.
  • Har læst statskundskab på Aarhus Universitet og været konsulent hos McKinsey & Co., inden hun og medstifterne Christian Birk og Jacob Nordenhof Jønck i 2007 etablerede Endomondo, som otte år senere blev solgt til Under Armour for 85 mio. dollars svarende til 575 mio. kr.
  • Investor i appen Too Good To Go.

Birgit Aaby

  • Født 1968 på Mors
  • Bestyrelsesformand for Combi Service og fast paneldeltager i DR-programmet "Løvens Hule".
  • Arbejdede i forlængelse af sin studentereksamen som rengøringsmedarbejder i forskelige firmaer og etablerede i den forbindelse millionforretningen Combi Service.
  • Har investeret i en stribe vidt forskellige foretagender og ofte sat sig selv på spil i den sammenhæng - eksempelvis som adm. direkør for Lyngby Boldklub i 2011, som bestyrelsesmedlem hos den opløste håndboldklub AG København og nu som partner hos Too Good To Go.

Sidstnævnte motionsapp blev i 2015 opkøbt af det amerikanske modeselskab Under Armour for 575 mio. kr., hvilket gjorde medstifteren og anføreren Mette Lykke rig nok til, at utallige iværksættere siden har henvendt sig uopfordret til hende i håb om en investering. Foreløbig har hun sagt nej til det hele med undtagelse af, altså, tilbuddet fra Birgit Aaby om at blive en del af Too Good To Go.

»Virksomheden har en meget tiltalende og sympatisk mission. Sådan havde jeg det i sin tid også med Endomondo. Når man lægger så meget blod, sved og tårer i en virksomhed, så skal det også give mening på mere end én måde,« siger Mette Lykke, som har taget plads på den tredje side af glasbordet og har fået en lille sofa for sig selv, fordi hun er højgravid og sågar har termin denne dag.

Hun er især imponeret over, at Too Good To Go ser ud til at krydse 1 mio. brugere allerede efter et år. For Endomondo var immervæk tre år om at nå så langt og tjente i øvrigt først penge ved bruger nummer 10.000.000.

»Det er altså… det er sejt,« siger Mette Lykke, som kender Birgit Aaby fra deres fælles medvirken i programmet "De seks hatte" på Radio24syv og blev præsenteret for projektet for nylig under den årlige middag med de andre deltagere.

Herefter tog det ikke lang tid at færdiggøre kontrakten, forklarer Birgit Aaby i lænestolen ved siden af Stian Olesen.

»Det giver en god følelse indeni. Før jeg kom med i foretagendet, tænkte jeg, for nu at være helt ærlig, ikke så meget over madspild. Nu har jeg fået sværere ved at smide mad ud derhjemme. På den måde håber jeg, at Too Good To Go også kan få en selvforstærkende effekt hos brugerne. At vi kan gøre verden til et bedre sted at være,« siger Birgit Aaby.

I midten af 1990'erne - da hun var 28 år gammel - stiftede hun rengøringsfirmaet Combi Service og er i dag indehaver af en forretning med flere hundrede medarbejdere foruden at stå i spidsen for sit eget investeringsselskab med alt fra bryggerier til gadgets i porteføljen.

Det er den virketrang og varme livsanskuelse, som Stian Olesen og hans hold har søgt efter i månedsvis. Oven på optagelserne af "Løvens Hule" i foråret tog de til Silicon Valley for at finde en investor og partner i samme person, men måtte rejse uforløst derfra tre uger senere, hvilket fik dem til at kontakte Birgit Aaby på ny og sågar troppe op på hendes privatadresse med en lagkage og et kontrakttilbud.

»I Silicon Valley fik vi bud fra mange investorer og talte med Gud og hver mand. Men vi fandt aldrig den rigtige kemi. Det team, vi har nu, er derimod perfekt. Det er folk med en omfattende erfaring inden for it og adgang til hele verden. Vi klikker bare godt sammen,« siger Stian Olesen.

Preben Damgaard supplerer:

»Mette og jeg har en dybere forståelse for forretningen end kapitalfonde. Vi har jo selv siddet i den samme position. Jeg startede Damgaard Data, da jeg var 20 år gammel, og du startede Endomondo, da du var..?»

»26 år,« indskyder Mette Lykke.

»Ja, så vi har været med i henholdsvis 30 og 10 år og har prøvet mange ting. Vi er derfor ikke kun passive investorer. Vores opgave er at forsøge at gøre lagkagen større med al mulig respekt for det, der driver værdien, nemlig stifterne,« fortsætter Preben Damgaard, som menes at være god for 1 mia. kr. og tegner sig for størstedelen af den tocifrede millioninvestering i Too Good To Go.

Stifterne vender Preben Damgaard tilbage til igen og igen, når han skal forklare, hvorfor han har valgt at slå til i denne omgang og omvendt har fravalgt en masse andre investeringsmuligheder fra måned til måned.

»Jeg stod i dette lokale, da Mette ringede til mig. Hun sagde: Preben, du har sagt til mig, at jeg skal tage fat i dig, hvis jeg falder over en rigtig god businesscase. Timingen var perfekt, for i løbet af 2014 og 2015 har jeg solgt en del virksomheder. Så jeg var meget interesseret i at opbygge en ny pipeline og syntes, at forslaget var vanvittigt spændende. Foodtech er jo et af de største markeder i verden,« siger Preben Damgaard og peger på, at markedet for restauranter og takeaway de seneste 10 år er steget fra 10 til 50 mia. kr. i Danmark, alt imens omsætningen på mad i detailleddet har ligget nogenlunde stabilt.

Too Good To Go
  • Too Good To Go blev stiftet som hjemmeside i efteråret 2015 og lancerede sin app i januar 2016.
  • Firmaet består af fire partnere foruden stifterne Stian Olesen og Thomas Bjørn Momsen: Klaus Pedersen, Adam Sigbrand, Brian Christensen og Birgit Aaby. Staben består indtil videre af omtrent 20 folk.

  • Too Good To Go samarbejder med flere tusinde madsteder og har redistribueret omkring 450.000 måltider og ad den vej reduceret miljøbelastningen med knap 1.000 tons CO2. Brugertallet nærmer sig nu 1 mio.

  • Too Good To Go har fået fem ud af fem mulige stjerner hos brugerbarometeret Trustpilot. Desuden har appen netop vundet Nordisk Råds miljøpris samt iVækst-kategorierne Årets Idealist og Årets Gyldne Hat. Endelig er det danske koncept blevet nomineret til en Sustania Award.

»Samtidig bruger vi teknologien meget mere til at sikre os convenience i forbindelse med indkøb af mad. Så markedet er ved at stikke totalt af. Men hvis jeg skal slibe kniven og forklare, hvad jeg først og fremmest kigger efter i sådan en situation, så er det den originale idé og det optimale team. For de er nødt til at være til stede fra starten. Det kan vi ikke bare lige justere på,« lyder det fra milliardæren.

Hverken han eller de to øvrige investorer vil afsløre, hvad de håber på at opnå i hårde tal. Stian Olesen er dog ikke bange for at fortælle om sine egne forventninger til forretningen.

»Jeg tror, at vi kan nå en milliard brugere i 2020. Den største udfordring bliver uden tvivl hastigheden og eksekveringen. Vi skal finde de helt rigtige mennesker rundt omkring i verden, som kan hjælpe os med at rulle konceptet ud i de forskellige lande. Selvfølgelig vil der også opstå kulturforskelle, men vi har et proof of concept – altså en forretningsmodel, der virker og er lige til at slå søm i fra kontinent til kontinent.«

BRANCHENYT
Læs også