Gammel Tech
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Verdens hurtigste elevator kørte i december 73,8 km/timen

Fartrekorden for elevatorer landede i december på 73,8 km/timen, men ret meget hurtigere kommer det ikke til at gå. Branchen trues af krise, og passagererne bliver dårlige.

Elevatorerne i Shanghai Tower når kun sin tophastighed, når de køres af teknikere. Almindelige passagerer må nøjes med knap 60 km/timen. Foto: YouTube

En tur i en elevator er normalt ikke nogen ekstraordinær oplevelse. Men i Shanghai Tower tager folk ofte deres kamera frem, når de skal en tur op i elevatoren.

Når dørene lukker, er der en skærm, som lyser op. Den viser passagererne, præcist hvor mange meter elevatoren har tilbagelagt, alt imens den suser op mod bygningens nyåbnede udsigtsplatform. En nydeligt klædt stewardesse informerer passagererne om, at elevatoren har nået sin tophastighed på 18 meter i sekundet, eller knap 65 km/t.

Kampen om at være den hurtigste er forbi.

Yoshinori Inoue, , talsmand for Toshiba

I den tætpakkede elevator kunne man høre en af passagererne sige: »Det går virkelig hurtigt«.

Det er i al beskedenhed verdens hurtigste elevator.

I begyndelsen af december 2016 blev elevatorerne i Shanghai Tower officielt udråbt til verdens hurtigste af Guiness World Records. I forbindelse med prisoverrækkelsen var Mitsubishi Electric, som har udviklet og leveret elevatoren, også til stede.

Til daglig kører elevatoren ikke med sin absolutte tophastighed. For at det kan lade sig gøre, skal man tage turen med en tekniker fra Mitsubishi, der aktiverer en knap, som får speedometeret på skærmen til at bevæge sig over i det røde felt. Når det sker, bevæger elevatoren sig med en hastighed på 20,5 meter i sekundet, eller ca. 73 km/t.

Kina oplever et sandt elevatorboom. I de seneste 10 år er hovedparten af verdens elevatorer blevet installeret i Kina, hvor folk for alvor søger mod byerne. Denne udvikling er samtidig blevet kædet sammen med ønsket om at opføre superhøje skyskrabere. Det anslås, at 40 procent af verdens elevatorer vil befinde sig i Kina i 2020.

De kinesiske elevatorer er samtidig uovertrufne, hvad angår hastighed.

Burj Khalifa i Dubai er den eneste skyskraber i verden, som er højere end Shanghai Tower, men elevatorerne kører kun halvt så hurtigt. Den hurtigste elevator i Vesten befinder sig i One World Trade Center på Manhattan. Den har en hastighed på 37 km/t.

Konkurrencen strammer til

5 af verdens 10 hurtigste elevatorer befinder sig i Kina.

Men Kinas store elevatormarked er ved at miste pusten, og i takt med at det sker, bliver konkurrencen blandt udbyderne hårdere – på alle niveauer.

Elevatorerne i Shanghai Tower når kun sin tophastighed, når de køres af teknikere. Almindelige passagerer må nøjes med knap 60 km/timen:

Virksomheder som Mitsubishi må kæmpe mod konkurrenter fra hele verden om at vinde de enorme kontrakter. Det var tæt på, at den japanske elevatorleverandør Hitachi løb med kontrakten på Shanghai Tower. I stedet vandt de opgaven på en skyskraber i Guangzhou og meddelte, at de havde tænkt sig at installere elevatorer, der ville få en tophastighed på 72 km/t. Dermed ville de tage verdensrekorden fra Mitsubishi.

Shanghai Tower
  • Totalhøjde: 632 meter

  • Højeste beboelse: 573 meter

  • Observatorium: 561 meter

  • Etager over jorden: 128

  • Etager under jorden: 8

  • Antal elevatorer: 106

  • Topfart: 73,8 km/timen

  • Bruttoetageareal: 420.000 kvm

Kilder til fakta om høje bygninger:

The Global Tall Building Database

Skyscrapercity: Shainghai Tower

Mitsubishi svarede igen kort tid efter ved at installere en ny hardware i en af deres elevatorer i Shanghai Tower, og det lykkedes dem at øge hastigheden yderligere og genvinde titlen. Mitsubishis repræsentanter udtalte efterfølgende, at tiltaget var sket på opfordring af deres kunde, som bestod af et konsortium med forbindelser til Shanghais kommunalstyre.

Kampen om at være hurtigst

Verdens første sikkerhedselevator blev installeret af den amerikanske virksomhed Otis, i dag verdens største producent af elevatorer. Det var i 1857 på et hotel i New York City. Elevatoren tilbagelagde fem etager og havde en tophastighed på knap 1 km/t.

Ifølge Lee Gray, der er lektor i arkitektur ved universitetet i North Carolina, blev elevatorerne hurtigere, da de farlige dampmaskiner blev skiftet ud med mere effektive hydrauliske systemer og derefter med elektriske systemer.

I det meste af det 20. århundrede var amerikanske byer hjemsted for de hurtigste elevatorer. Så flyttede kapløbet til Asien.

Det er svært at sige, hvorfor japanske virksomheder har domineret dette marked. Nogle mener, at de har en fordel, fordi de bruger den samme teknologi i elevatorer som i højhastighedstog. Både Hitachi og Toshiba leverer denne teknologi. Andre mener, at årsagen er de japanske forbrugere, som efterspørger komfortable elevatorer, der ikke larmer eller "hakker". Normalt er det svært at få hurtige elevatorer til at opfylde disse krav. Elevatorerne i Pan Am-bygningen i New York er f.eks. berygtede for at larme og hyle.

Kostbar affære: 21 mio. kr. per elevator

En ting er sikker: Elevatorerne er ikke billige. De skal afprøves i enorme, speciallavede tårne, og elevatorerne skal sættes under tryk, for at gæsterne ikke oplever ubehag. Ifølge Mitsubishi havde virksomheden 40 mand ansat, som udelukkende arbejdede på elevatorerne i Shanghai Tower.

Mitsubishi og Hitachi vil ikke oplyse, hvor meget deres elevatorer koster, men ifølge elevatorkonsulenten Jim Fortune koster hver installation op mod 21 millioner kroner.

Ifølge Jim Fortune er det de færreste elevatorvirksomheder, der tjener på at lave og installere disse imponerende elevatorer.

»Det handler om praleretten og om at få kontrakten på drift og vedligehold,« siger han.

Der er mange i branchen som mener, at teknologien ganske vist er imponerende, men at de høje hastigheder ikke tjener noget reelt formål. Omvendt kan de hurtige elevatorer være et værdifuldt marketingværktøj og gøre dem til en turistattraktion. Og i en branche med op- og nedture kan positiv omtale være altafgørende.

Kinas ekstreme elevatorguldfeber

Konkurrencen inden for elevatorbranchen har aldrig været så hård, som den er nu.

Det skyldes i høj grad udviklingen i Kina.

Igennem de seneste 20 år har Kina haft en stor befolkningstilvækst i byerne. For at byerne kan imødekomme den høje befolkningstæthed, har man hvert år installeret tusindvis af elevatorer og rulletrapper. I dag er der mere end fire millioner enheder i landet, og det er fire gange så mange som i USA. For 10 år siden var der knap nok 700.000 enheder i Kina.

Analytikere siger, at Kina hvert år tegner sig for mellem 60 og 80 pct. af de nye installationer på verdensplan. Dette er uden sammenligning. Det næststørste elevatormarked er i Indien, og det udgør mindre end en tiendedel af Kinas.

Selvom det måske ikke er gået op for resten af verden, så har Kina oplevet et elevatorboom uden lige.

»Det var været en historisk tid for Kina og for branchen,« siger Bill Johnson, der har været ansvarlig for den kinesiske afdeling af den finske elevatorleverandør Kone siden 2004: »Jeg føler mig privilegeret og meget heldig.«

Elevatorer i Kina og USA

Antallet af elevatorer i Kina er eksploderet siden 2005. Dengang var der registreret ca. 652.000 elevatorer - et tal, der i 2015 var steget til 4,3 mio. Til sammenligning var der i 2015 ca. 900.000 elevatorer i USA.

I 2014 blev 69 pct. af alle nye elevatorer installeret i højhuse i Kina. USA og Nordamerika tegnede sig for 3 pct., og Japan og Sydkorea for andre 3 pct., mens resten af verden stod for de sidste 25 pct.

Kilde: Shanghai Elevator Trade Association og National elevator Industry, Credit Suisse

Tegn på begyndende krise

Men der er også en følelse af, at tiderne er ved at vende, og at de rekordsættende elevatorer i Shanghai Tower er begyndelsen på enden.

I de seneste år er Kina blevet ramt af begyndende stagnation. I forrige kvartal faldt væksten fra 10 procent til 6,7 procent. Landet oplever en voksende virksomhedsgæld og en lurende boligboble, der kan gøre udsigterne endnu mere usikre. Den nye regering i USA kan potentielt også udløse en handelskrig mellem de to lande, og det vækker bekymring. I takt med at efterspørgslen på elevatorer falder, er der flere store internationale virksomheder, som har mere produktionskapacitet, end de kan bruge. Det betyder, at alle nu konkurrerer med alle om at vinde de få projekter, der er.

»Der er hård konkurrence, det er der ingen tvivl om,« siger Bill Johnson.

Ifølge brancheforeningen Shanghai Elevator Trade Association er 5 pct. af de mindre elevatorvirksomheder på hjemmemarkedet gået konkurs. Men de internationale virksomheder har også haft det svært. I september meddelte Kone, at de forventer et fald i antallet af nye ordrer på mellem 5 og 10 pct. i løbet af det næste år. Firmaets aktiekurs faldt øjeblikkelig med 3,5 pct. Otis, den amerikanske virksomhedsgigant, har indrømmet, at den har valgt at sænke priserne for at forblive konkurrencedygtig, og det har påvirket overskudsmarginen negativt.

For japanske virksomheder som Mitsubishi og Hitachi er det kinesiske marked særlig vigtigt. De to virksomheder har ikke den samme internationale profil som deres amerikanske og europæiske konkurrenter. Og selvom Mitsubishi og Hitachi har nydt godt af Japans eget elevatorboom i slutningen af det 20. århundrede, så lider de nu under en stagnerende økonomi og en faldende befolkning i hjemlandet.

Over 83 km/timen giver ubehag

Det gør stadig ondt på Hitachi, at det lykkedes Mitsubishi at generobre verdensrekorden så hurtigt. Da Hitachi vandt kontrakten på elevatorerne i CTF Finance Tower i Guangzhou, udgav de en video, hvor direktørerne annoncerede, at de havde tænkt sig at gå efter verdensrekorden.

Kampen om at være den hurtigste er forbi.

Yoshinori Inoue, , talsmand for Toshiba

»Jeg får tårer i øjnene,« siger Akihito Ando, som er salgsansvarlig, i videoen.

Hvis ikke Hitachi længere kan slå rekorden, hvem kan så? Ifølge Mitsubishi har man ingen planer om at slå verdensrekorden igen. Toshiba, som var rekordindehaver indtil for nylig med sine elevatorer i Taipei 101 Tower, siger, at virksomheden ikke længere har fokus på højhastighedselevatorer.

»Kampen om at være den hurtigste er forbi,« siger Yoshinori Inoue, der er talsmand for Toshiba.

Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke kommer nye konkurrenter til. Sydkoreanske Hyundai har planer om at teste elevatorer, der kan køre med en hastighed på 80 km/t. Kinesiske Canny Elevator, som har hovedsæde lige uden for Shanghai, er i gang med at bygge et testtårn på 950 meter, der ifølge elevatorproducenten bliver verdens højeste.

Det er dog usikkert, hvor meget verdensrekorden kan forbedres med. Et nyere studie viser, at den maksimale elevatorhastighed er ca. 83 km/t, før passagererne bliver dårlige. Det er endnu mere kompliceret, når elevatoren skal ned igen. Hvis det går for hurtigt, tror kroppen, at den falder. Elevatorerne i Shanghai Tower og CTF Finance Tower kører ned med en hastighed på ca. 35 km/t, hvilket er tæt på det maksimale.  

Uanset hvad, så skal de avancerede elevatorer stadig installeres i en stor bygning. Lige nu er det usikkert, hvor disse bygninger kommer til at stå. Mange peger på Indien som det næste Kina, men Rizk Maidi, der arbejder som analytiker i den tyske bank Berenberg, tvivler på, at Indien nogensinde bliver lige så ambitiøs.

»Jeg tror ikke, at vi kommer til at se en gentagelse af det kinesiske boom,« siger han.

Artiklen er publiceret i samarbejde med Washington Post
Læs også