3D-print: Mirakel eller modefænomen?
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvad er 3D-print

3D-print er en teknologi, hvor et objekt bygges ved at tilføre plast, metal, gips, cement eller andet materiale lag for lag. I princippet fungerer en 3D-printer som en almindelig printer, der påfører blæk på papir. Ved 3D tilføres en ekstra dimension, når en figur eller ting bygges i højden.

Forestil dig en computerstyret limpistol, der lynhurtigt lægger et lag lim ad gangen. Når det første lag er tørt, lægges et nyt ovenpå, og efterhånden bliver 3D-objektet skabt. Det kan tage minutter eller timer.

Processen begynder med en digital model skabt på en computer og omsat til størrelse og form. Disse data sendes som kommandoer til printeren, som herefter bevæger printerhovedet og afsætter materiale lag på lag. Processen fortsætter til den digitale model er omsat til en fysisk model.

Hvad koster en 3D-printer?

Priserne varierer fra nogle få tusinde kr. til adskillige mio.kr.

De billigste 3D-printere til hjemmebrug kan i dag købes for under 3.000 kr. Der er tale om enkle maskiner, som kan printe enkle objekter med simple plastmaterialer. Private kan også købe mere avancerede maskiner fra 10.000 kr. og opefter.

I erhvervslivet og i industrien anvendes avancerede 3D-printere til udvikling af prototyper og egentlig produktion. Mange af dem koster langt over en mio. kr., og de kan printe med eksempelvis metal, gips, keramisk pulver, forskellige plasttyper, glas og andet.

Hvor stort er 3D-print

3D-print er større end de fleste regner med. Brancheeksperter vurderer, at der alene i år vil blive solgt 220.000 3D-printere med en samlet værdi på mere end 10 mia. kr. Der er næsten en fordobling i forhold til 2014. I dette beløb er ikke medregnet materialer og andre aktiviteter knyttet til 3D-print. Ifølge konsulentvirksomheden Gartner, som følger markedet tæt, er 3D-print godt på vej til at udvikle sig fra en niche for de få til et bredt og globalt marked både for virksomheder og forbrugere.

Hvordan vil markedet for 3D-print udvikle sig?

Alle eksperter er enige om, at 3D-print vil vokse eksplosivt i de kommende år. Der er dog uenighed om omfanget.

De mere forsigtige prognoser viser, at omfanget af 3D-print vil være firedoblet i løbet af fem år. Wohlers Report, der anses for at være branchebiblen indenfor 3D-print, vurderer således, at omsætningen relateret til 3D-print vil vokse fra ca. 5 mia. dollars i 2015 til godt 20 mia. dollars i 2020. Konsulentvirksomheden Gartner vurderer, at der i 2019 vil blive solgt mere end 5 mio. printere, og det er 20 gange så mange som i 2015.

Konsulentvirksomheden McKinsey vurderer, at 3D-print i 2015 vil have et økonomisk omfang på mellem 230 og 550 milliarder dollars. Der er også enighed om, at printerne vil blive billigere, hurtigere, bedre og mere avancerede. Udviklingen i teknologien afgør, hvor stort potentialet er.

Hvad bruges 3D-print til?

Erhvervslivet anvender i dag først og fremmest 3D-print til fremstilling af prototyper og modeller. Vurderingen er, at mere end 80 pct. af alle printere bruges til at lave modeller af produkter eller objekter. Det sker som et led i produktudviklingen for at vurdere form, design, størrelse, holdbarhed osv.

I nogle brancher bruges 3D-print til fremstilling af færdige produkter, som anvendes i meget lave stykantal. 3D-print er også en vigtig teknologi til fremstilling af individuelt tilpassede produkter.

Hvem bruger 3D-print?

3D-print anvendes i mange forskellige brancher. Bilindustrien er storforbrugere af 3D-print til udvikling af de mange forskellige komponenter både i bilens interiør og karosseri.

I industrien bruges teknologien til at teste og afprøve nye produkter og til fremstilling af værktøjer. I rumindustrien og luftfarten bruges 3D-print til at fremstille komponenter, som er stærkere og lettere. I sundhedssektoren bruges 3D til fremstilling af høreapparater, tandproteser, proteser og i nogle tilfælde også kunstige knogler.

Smykkebranchen printer smykker eller forme til smykker, og arkitekter bruger 3D-print til virkelighedstro fremstilling af modeller af huse, byggerier og hele bydele.

3D-print har potentialet til at revolutionere måden, hvorpå vi fremstiller næsten alting.

- Barack Obama, USA's præsident.

Hvad siger optimisterne om 3D-print

Den største industrielle revolution siden Henry Ford begyndte af producere biler på samlebånd.

Sådan siger de eksperter, som er mest fascinerede af mulighederne i 3D-print. Nogle svinger sig endda op til at sige, at 3D-print bliver lige så stort som internettet. Ifølge deres vurdering er 3D-printere i dag på samme niveau som Commodore 64 computeren var i 1980’erne. Der venter med andre ord en udvikling i de kommende årtier, som grundlæggende vil forandre måden at producere på.

Ifølge dem vil 3D-printerne om et årti eller to nå et niveau vi slet ikke kan forestille os i dag, når det gælder hurtighed, præcision, brugervenlighed og pris.

Det vil ifølge optimisterne betyde en ende på masseproduktion, som vi kender det i dag. Produkter vil blive fremstillet enten hjemme hos forbrugeren, på 3D-printstationer i større byer eller på regionale printfabrikker.

Det bliver i langt højere grad forbrugeren som bestemmer. Varen bestilles online, printes i nærområdet og leveres indenfor et par timer eller nogle dage.

En sådan udvikling vil få enorme konsekvenser. I dag produceres en stor del af verdens produkter i Asien, og kæmpestore skibe sejler i pendulfart med containere fra øst mod vest. 3D-print vil gøre denne trafik overflødig eller minimal.

3D-print bygger bro mellem den digitale og fysiske verden, og med tiden vil teknologien give enorme besparelser i tid, ressourcer og materialer."

- Mads Thimmer, medstifter og administrerende direktør for teknologihuset Innovation Lab.

Hvad siger skeptikerne om 3D-print

Selv de mest skeptiske tror på, at 3D-print vil vokse markant i de kommende år. Men de tvivler på, at der bliver tale om en revolution. Og de kan slet ikke genkende billedet af, at 3D-print kan blive større end internettet.

De peger på, at internettets enorme betydning er drevet af en trådløs teknologi med få håndgribelige begrænsninger. 3D-print baseres på fysiske råvarer som plast, metal, glas, som under alle omstændigheder skal transporteres frem til printerne. Skeptikerne fremhæver, at 3D-printerne er langsomme og kun egner sig til et begrænset antal produkter og kun til mindre serier.

Skeptikerne tror heller ikke, at der vil komme et boom i 3D-printere til hjemmebrug, som man har set det med almindelige printere, der står i ethvert hjem i dag. Allerede i dag oplever mange problemer med at indstille printerne rigtigt til print med simple plasttyper. Ved print og produktion med metaller og andre materialer er der store krav til temperatur, klinisk miljø og afkøling, som er svære at opfylde i hjemmet.

Hvad vil det betyde for erhvervslivet?

Hvilke brancher er berørt nu?

3D-print er udbredt i medicinalindustrien. De store danske producenter af høreapparater Widex, Oticon og GN Resound anvender i stor stil den nye teknologi, når de laver skallerne til høreapparater. På den måde kan de tilpasse apparaterne, så de passer nøjagtigt til den enkelte patient. Coloplast benytter 3D-print til fremstilling af prototyper og modeller, som hurtigt kan testes hos forbrugerne.

I rumindustrien og i luftfarten vinder 3D-print frem. Lag-på-lag teknologien giver mulighed for at fremstille dele med stærke strukturer, som samtidig er lettere.

Bilindustrien har længe produceret udvalgte reservedele ved hjælp af 3D-print.

Arkitekter og designere bruger i stor stil 3D-print, fordi de lynhurtigt kan lave og teste forskellige former og farver.

Skobranchen benytter 3D-print, når de skal vurdere forskellige modeller og såler.

I andre brancher bruges teknologien typisk til nicheprodukter.

Hvordan kan 3D-print ændre erhvervslivet?

Eksperter vurderer, at 3D-print har potentiale til at skabe store forandringer, disruption, i mange brancher og industrien.

Mange peger på luftfarten og rumindustrien, fordi 3d-print giver mulighed for at producere dele med stor styrke og lav vægt. Egenskaber som er værdifulde og efterspurgte. Indenfor få år ventes det, at hele vinger vil blive printet.

Andre fremhæver, at 3D-print vil få et gennembrud i sundhedssektoren. Der eksperimenteres med at fremstille organer ud fra patientens egne stamceller og levende væv. Om nogle få år ventes transplantationer med 3D-printede organer.

3D-print kan betyde en helt ny dynamik i udvikling af nye produkter, fordi teknologien er lynhurtig til at fremstille modeller og prototyper.

3D-print kan også ’demokratisere’ produktionen, fordi fremstillingen flytter tættere på forbrugeren. Allerede i dag har crowd sourcing sørget for, at flere tusinde ’opskrifter’ i form af data til 3D-objekter er tilgængelige på internettet og kan downloades. Brugerne kan benytte disse data i hjemmeprinteren eller bestille objekter på lokale eller regionale 3D-printstationer. På samme måde, som forbrugerne i 1980’erne gik til kopihuse for at få printet festsange, eksamensopgaver og kompendier.

Er erhvervslivet forberedt på 3D-print?

Undersøgelser tyder på, at en stor del af virksomhederne ikke er opmærksom på de muligheder og trusler, som er ved 3D-print.

Konsulentvirksomheden McKinsey spurgte tidligere i år topcheferne i førende produktionsvirksomheder i flere lande om de havde kendskab til 3D-print. 40 pct. svarede, at de kun kendte til 3D-print fra omtale i medierne. 10 pct. vurderede, at 3D-print var højt relevant, mens en tredjedel fandt, at ville blive relevant indenfor 3 år.

Det er især mindre og mellemstore firmaer, som ikke har gjort erfaringer med 3D-print.

Hvorfor tøver de globale printerproducenter med at gå ind på markedet?

Hidtil er det især mindre og specialiserede virksomheder, som har udviklet og produceret 3D-printere. Blandt de mest kendte er 3D Systems og Stratesys.

De store printergiganter som HP og Canon har længe været afventende og fulgt udviklingen tæt på sidelinjen. Men nu er teknologien så langt og udbredelsen så stor, at de begge er på vej ind på markedet. HP tog det første skridt ind på markedet for et år siden, da de lancerede en Multi Jet Fusion printer, som ventes færdig næste år.

Canon meddelte her i efteråret, at virksomheden er på vej med sin første 3D-printer. Ingen af de to producenter henvender sig til forbrugermarkedet. Printerne er så avancerede og priserne så høje, at køberne især vil være erhvervslivet.

Trend-rapport: 3D-revolutionen