Weekend

Casper og Frank på Croisetten

Casper Christensen og Frank Hvam er tilbage i ”Klovn”-universet efter fem års fravær. Danmark er blevet for lille til Casper.

"Man har altid sagt, at humor rejser dårligt, men sandheden er, at dårlig humor rejser dårligt. Vi har en del folk, vi skal mødes med hernede," siger Frank Hvam, da vi møder ham og Casper Christensen i Nordisk Films lejlighed over for festivalpalæet. Foto: Thomas Sjørup

Cannes

Fire måneder er der til premieren på ”Klovn Forever”, men der er noget passende ved, at Casper Christensen viser sine tatoveringer og Frank Hvam sit laksefarvede jakkesæt i Cannes. Komikerparret har store ambitioner både i virkeligheden og i deres fiktive univers, og mindst én etableret myte kan de i hvert fald godt gøre op med.

"Man har altid sagt, at humor rejser dårligt, men sandheden er, at dårlig humor rejser dårligt. Vi har en del folk, vi skal mødes med hernede," siger Frank Hvam, da vi møder ham og Casper Christensen i Nordisk Films lejlighed over for festivalpalæet.

”Klovn – The Movie”, succesen fra 2010, som solgte 855.000 biografbilletter i Danmark, har været i amerikansk biografdistribution, og rettighederne til remake er solgt til Warner Brothers, som også har købt retten til at lave en tv-serie. I Holland kører en lokal fortolkning allerede på tredje sæson, mens der er versioner på vej i bl.a. Belgien og Tyskland.

"Det handler om, at nogen hidtil ikke har gjort deres arbejde. Det første land, vi solgte til, var Island. En pige, der kunne lide serien, tog den under armen og gik ind på en islandsk tv-station og solgte den. Vi fik det endda på i prime time. Det kan nemt lade sig gøre. Det skal bare være godt nok," mener Frank Hvam.

I Cannes sælger det internationale salgsselskab Protagonist Pictures filmen, som er den første ikke-engelsksprogede film i deres vifte. Meldingen er, at interessen er stor for brandet, der er brancheblade omtales som ”Klown”.

Danmark for lille

Udskejelserne i den nye film foregår delvist i USA.

Danmark er blevet for lille til Casper, og han vil til Los Angeles og gøre karriere. Det sætter de midaldrende mænds venskab på prøve, for Frank – som siden sidst er blevet far – må over Atlanten, hvis han vil bevare relationen til sin ven.

Ophavsmændene er påpasselige med at røbe handlingen, men de viser tre klip, bl.a. et, hvor Frank ankommer til Caspers imponerende villa med pool og direkte udsigt til det kendte Hollywood-skilt. Foran en række letpåklædte damer foretager Frank det, der skulle være et hovedspring, men som mere ligner, at han bliver læsset ud af en trillebør.

"Det er stadig den kastrerede Frank over for den superpotente Casper," forsikrer Frank Hvam og forklarer, at der er mere på spil i historien nu. Frank prøver at holde sammen på sin familie, men i den henseende er Casper en farlig ven at omgås.

"Og det er godt for comedy’en," indskyder Casper Christensen.

Han har opholdt sig meget i USA de senere år, og han og Frank Hvam har blandt andet skrevet og solgt et filmmanuskript til Sacha Baron Cohen, manden bag bl.a. ”Borat”. De ved ikke med sikkerhed, om filmen bliver realiseret, men de har fået pengene.

Vilkårene derovre i drømmenes by er markant anderledes, end i Danmark. Både i forhold til indholdsnormer og produktionsvilkår.

"Vi har været i biografen og se etteren med amerikansk publikum flere gange, og min homoseksuelle oplevelse i den første film var et chok for mange," siger Casper Christensen.

Frank Hvam supplerer:

"De synes, det er cutting edge derovre, men der skal mere til i Danmark, før vi gider løfte et øjebryn. Man kan også mærke det på den amerikanske ambassadør herhjemme. Han gør et stort nummer ud af at være homoseksuel, hvor jeg har det sådan: ja og hvad så?"

Møgforkælede danskere

Produktionelt nyder Christensen og Hvam godt af offentlige subsidier, noget der ikke ligefrem er fremherskende i USA.

" Vi er så møgforkælede med al vores statsstøtte, uha, hvor vi hygger os. Hvis en film har fået grønt lys, bliver den lavet. Derovre kan man finde på at trække stikket om morgenen på første optagedag, hvis investorerne pludselig ikke tror på det. Det er deres egne penge, der ryger i vasken. Man er ikke sikker på noget," siger Frank Hvam.

Gået fra Zentropa

”Klovn Forever” bliver produceret af komikerne selv via selskabet Nutmeg Movies.

Eventyret begyndte i Zentropa-regi, men efter 10 års samarbejde købte de deres varemærke fri under udramatiske omstændigheder, siger de.

Casper Christensen forklarer:

"Zentropa har været vigtig for os, men vi følte, at vi nu var i stand til at lave det selv. Der er en kreativ frihed i også at have overblikket økonomisk, for så kan man bedre vurdere, hvad man vil ofre på hver enkelt scene. Det vil sige, at den kreative frihed hænger sammen med den økonomiske. Da vi var færdige med etteren, syntes vi, at vi havde aftjent vores værnepligt."

Frank Hvam forventer ikke, at publikum vil kunne se forskel i universet oppe på selve lærredet. Mikkel Nørgaard instruerer stadig, og det er de samme kreative folk på nøglepositionerne. Nu er freelancerne bare hyret ind af deres selskab i stedet for Zentropa.

"Det handler bare om, at vi er blevet ældre og gerne vil tage ansvar for det, vi nu engang laver og eje det selv."

”Klovn Forever” kan ses i danske biografer fra 24. september.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også