Weekend

Bedemænd er blevet bedre til at oplyse om priser

Det går er gået fremad med prisgennemsigtigheden hos bedemændene, siden Jyllands-Posten satte fokus på emnet. Men der er plads til forbedringer.

De certificerede bedemænd er blevet bedre til at oplyse priser på deres hjemmeside. Foto: Jan Grarup/Polfoto

Landets certificerede bedemænd er blevet bedre til at oplyse om priser på kister, urner og rustvognskørsel, men der er stadig 11 pct. af begravelsesforretningerne, som ikke giver de oplysninger på deres hjemmesider, som de burde.

Det fremgår af en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, som igen har kastet et kritisk blik på prisgennemskueligheden hos bedemændene.

»Det er blevet markant bedre, men det er stadig ikke godt nok, at mere end hver 10. certificerede begravelsesforretning ikke giver de oplysninger, som de har forpligtet sig til,« siger projektleder Ilyas Dogru fra Forbrugerrådet Tænk.

Danske Bedemænd lancerede i 2013 en certificeringsordning, som skal vise forbrugerne vej til de dele af branchen, der lever op til faste krav om god forretningsførelse og prisgennemsigtighed.

Tre priseksempler

Ordningen indebærer, at certificerede bedemandsforretninger skal skilte med minimum tre priseksempler på deres hjemmeside. Disse tre priseksempler skal være baseret på scenarier, der viser et bredt prisspænd af forbrugernes individuelle ønsker til begravelsernes omfang. Derudover skal bedemandsforretninger have prislister og nyttige informationer på hjemmesiderne.

»Certificering er en god idé, og vi vil gerne gøre det let og enkelt at vælge en certificeret bedemand, som lever op til en række kvalitetskrav og har styr på sin forretning. Når der er nogle virksomheder, som gør noget ekstra for at komme forbrugerne i møde på et marked, der ikke er særlig gennemsigtigt, vil vi gerne støtte dem,« siger Ilyas Dogru.

Forbrugerrådet Tænk har derfor lanceret en såkaldt Bedemandsvælger, der skal hjælpe forbrugerne til hurtigt at finde en certificeret bedemand i det område, hvor man bor.

Der findes cirka 450 bedemænd i Danmark, hvoraf over halvdelen er organiseret hos brancheforeningen Danske Bedemænd. 128 af dem er certificerede og har derfor forpligtet sig til at give prisoplysninger på deres hjemmeside. Undersøgelsen viser, der i alt er 133 certificerede bedemandsforretninger i Danmark. Alle disse 133 bedemænd har priser på deres hjemmeside, men 11 pct. af dem bliver af Forbrugerrådet Tænk bedømt til "under middel" i gennemskuelighed, bl.a. fordi de ikke har tre priseksempler på deres hjemmeside.

»I forhold til sidst, vi tjekkede det, er der sket en stor fremgang. Det er rigtig positivt, men alle de certificerede bedemænd skal have tre eksempler på deres hjemmeside, så når 11 pct. ikke har det, er det 11 pct. for mange,« siger Ilyas Dogru, der påpeger, at man står i en særlig sårbar situation, når man lige har mistet en af sine nærmeste.

»I den situation er det svært at spørge om priserne, og man har ikke overskud til at undersøge, hvad det koster. Derfor er det vigtigt, at alle bedemænd har priseksempler på deres hjemmesider, så det er let at sammenligne dem,« siger han.

I december 2010 afgjorde Konkurrencerådet, at brancheforeningen Danske Bedemænd overtrådte konkurrenceloven ved at have etiske regler, der bl.a. ikke tillod bedemænd at anvende priser i annoncer eller annoncere med gratisydelser. Det kostede bedemændene en bøde på 400.000 kr.

Samtidig nedsatte den daværende erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) en arbejdsgruppe, der kom med en række initiativer til, hvordan bedemændenes priser kunne blive mere gennemsigtige.

Siden da er der sket meget, og mange bedemænd er blevet bedre til at oplyse om priserne. Den udvikling glæder chefkonsulent Axel Jørgensen fra Danske Bedemænd.

»Vi har gjort et stort stykke arbejde for at få det forbedret, og jeg synes, at det er lykkedes ganske godt. Men vi vil fortsat have fokus på det, for vi er ikke tilfredse, før vi er 100 pct. i mål,« siger Axel Jørgensen.

Ifølge chefkonsulenten i Danske Bedemænd handler det ikke om hemmelighedskræmmeri, men om småfejl, når der ikke er det tilstrækkelige antal priseksempler på bedemændenes hjemmesider.

Ingen kommentarer

En af de bedemænd, som ikke får topkarakter i Forbrugerrådet Tænks undersøgelse er Schärfe Begravelsesforretning i Roskilde med filialer i Hedehusene, Havdrup, Tune og Kr. Hyllinge. Her har man kun to priseksempler på hjemmesiden, og der mangler en udspecificering af priserne.

Jyllands-Posten har talt med indehaver John Schärfe, men han ønsker ikke at blive citeret i avisen.

En anden bedemænd, der heller ikke får topkarakter, er H.J. Madsen, Aarhus' største bedemand, med fem afdelinger. Han fortæller, at de manglende oplysninger skyldes, at forretningen er ved at få opdateret sin hjemmeside.

»Vi vil gerne gøre det rigtigt, men vi er blevet forsinket med opdateringen af vores hjemmeside,« forklarer bedemand Lars Kingo, som driver H.J. Madsen Begravelsesforretning.

Selv om han har meldt sin forretning til certificeringsordningen, er han ikke ubetinget glad for kravet om, at der skal oplyses flere priser på hjemmesiden.

»Priserne kan virke totalt vildledende for kunderne. En bisættelse er så kompleks, og jeg tror ikke, at vi hjælper folk ved at oplyse en masse priser. En dag ringede en kunde og spurgte mig, hvad en bisættelse koster. Jeg svarede: Hvad koster et hus i Højbjerg? Eller et køkken? For man kan købe et hus til en million og ét til 10 millioner og et køkken til 15.000  eller 200.000. Før man kan give en pris, kræver det, at man snakker med kunderne, så man ved, hvad kunden ønsker,« siger han.

Men man kan vel godt oplyse prisen på en kiste eller et bedemandshonorar?

»Ja, det kan man godt. Men kister er forskellige, og derfor vælger nogle bedemænd at skrive, at kisterne koster 6.000 kr., mens andre har kister fra 2.000 kr., som ingen køber. De er umalede, har ingen polstring og står med knaster i. Hos os vil vi ikke sælge de billigste kister, men måske bliver vi nødt til at have én stående, fordi vi så også kan skrive, at vi har kister fra 2.000 kr.,« siger han.

Går efter følelser - ikke priser

Brancheforeningen Danske Bedemænd opfordrer også de bedemænd, som ikke er certificerede, til at oplyse deres priser på hjemmesiden, men det er langtfra alle der gør det.

Hos Langskovs Begravelsesforretning i Nexø på Bornholm har man f.eks. overhovedet ingen priser på hjemmesiden.

»Man kan ikke på forhånd sige, at en bisættelse koster 12.750 kr. Det er individuelt og kommer helt an på, hvilken kiste, hvad for noget tøj, hvor man skal køre hen og hvor stor annonce annonce man skal have. Derfor vil jeg snakke med folk, før jeg giver dem en pris,« siger indehaver Anne Langskov.

Hun mener, at konkurrencesituationen er så meget anderledes på Bornholm, at hun hverken behøver at oplyse priser eller være med i certificeringsordningen.

»Herovre vælger man bedemand på følelser og ikke priser,« siger hun.

Bedemand Christian Andersen - med afdelinger i  Albertslund, Vallensbæk, Brøndby, Glostrup og Rødovre - har heller ingen priser på sin hjemmeside.

»Jeg har ikke noget at skjule, men jeg vil hellere mødes med folk eller oplyse en pris i telefonen, hvis folk spørger,« siger Christian Andersen, der ligeledes mener, at prisoplysninger på en hjemmeside kan virke vildledende.

»Der er en grim tendens til, at nogle bedemænd vildleder mere end de vejleder i den skarpe konkurrence på at få fat i kunderne. De oplyser nogle priser, som er urealistisk lave. Min forretning er ikke den billigste, og det har vi heller ingen ambitioner om at være. Vi vil bare gerne levere en god vare, og det gør vi,« siger han.

Forbrugerrådet Tænk holder fast i at priser og priseksempler er en hjælp til forbrugerne.

»Idéen med priseksempler er, at forbrugeren får en fornemmelse af de realistiske scenarier, der viser et bredt prisspænd udsprunget af forbrugernes meget individuelle ønsker til begravelsernes omfang. Priseksempler kan anvendes af forbrugerne som grundlag for prissammenligninger,« siger Ilyas Dogru.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også