Weekend
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Motorsport for hyggens skyld

En bil fra før 1985. Et kort, som ikke engang stemmer overens med virkeligheden. Plus det ufravigelige krav om at holde en helt bestemt gennemsnitshastighed. Sådan er hovedhjørnestenene i historisk rally, der vinder mere og mere frem. Men er det overhovedet motorsport ikke at køre hurtigst muligt? Vi har prøvet disciplinen.

To mand og en bil. Det er alt, der skal bruges for at køre historisk rally – hvis bilen altså er ældre end fra 1985. Her en Audi 80, dens kører, Toni Hansen (t.h.) og vores mand i passagersædet, Felix Lenstrup. Fotos: Flemming Haslund, Felix Lenstrup og Michael Eisenberg

Historisk rally. Eller ”Regularity Rally”, som denne form for motorsport formelt hedder. Man kan også bare sige pålidelighedsrally. På mange måder lyder det som orienteringsløb i folkeskolen eller spejder. Bare anderledes. For her i historisk rally handler det ikke om at finde vej på den kortest mulige tid. Det er på en måde et nummer sværere: at finde vej på den helt præcise idealtid – den tid, man skal være om at tilbagelægge en bestemt strækning, når man kører med præcis den gennemsnitshastighed, man får stukket ud.

Så enkelt er det i historisk rally. En given vejstrækning kørt med en bestemt gennemsnitshastighed. Og – heller ikke helt uden betydning – kørt i gamle, skønne biler. Porsche 911 fra dengang, Volvo Amazon, Volkswagen Scirocco. Wolseley sågar. Der er muligheder nok. Men ét har de til fælles: De er gamle – altså før 1985 – og de har entusiastiske kørere bag rattene. Og de er meget nypudsede...

BRANCHENYT
Læs også