Weekend

Verdens hurtigste og dyreste bil

Et nyt kapitel i bogen om verdens hurtigste og dyreste bil er begyndt med Bugattis nye Chiron, der får 1.500 hk og koster næsten 18 mio. kr. uden danske afgifter.  Foto: Bugatti

Har du planer om at køre sydpå til næste sommer, så er det med at holde bilen i højre side af den tyske autobahn, pudse brillerne og skæve permanent til bakspejlet. Bugatti har nemlig præsenteret afløseren til Veyron, som er døbt Chiron og selvfølgelig er hurtigere på alle parametre og naturligvis med 16-cylindret motor og firhjulstræk.

Bilen er svaret på, hvordan man skaber en bil, der både kan fragte ejeren til bageren søndag formiddag, køre gennem Europa på rekordtid med en teoretisk tophastighed på 420 km/t., som endda er elektronisk nedreguleret og kan sætte medtrafikanterne til vægs med en acceleration fra 0-100 km/t på under 2,5 sekunder. Det er ligeså hurtigt som Kevin Magnussens Formel 1 racer.

I bilbranchen hersker der stadigvæk en naturlovslignende jagt på fart, der blev sat ind allerede da verdens første bil fik konkurrence fra nummer to.

I 1960erne var en Lamborghini Miura den første serieproducerede sportsvogn med en topfart lidt over 300 km/t. Men først i 2003 faldt den magiske grænse ved 400 km/t, da Volkswagen præsenterede Bugatti Veyron.

Selv i en tid, da verdens veje lider af stadig større forstoppelse, tyder intet på, at sportsvognsproducenterne har tænkt sig at lægge låg den kogende entusiasme. Jagten på tophastighed og gnistrende 0-100 tider er mere intens end nogensinde. Og kunderne er der.

Bugatti vil fremstille i alt 500 eksemplarer af Chiron, og dermed overgår man forgængerens produktionstal på 450 stk. Fabrikken hævder, at en tredjedel allerede er forudbestilt, men er du interesseret, skal du notere dig, at prisen uden danske afgifter er 2,4 mio. euro, svarende til knap 18 mio. danske kroner. De første leveringer starter i løbet af efteråret.

Bugatti Chiron er verdens første serieproducerede sportsvogn med 1.500 hk fra den 8-liters benzinmotor, som samtidig kaster et ekstremt drejningsmoment på 1.600 nm ved 2.000 o/min. af sig. De mange kræfter og en avanceret aerodynamik gør, at Bugatti siger, at bilen vil være i stand til at køre endnu stærkere end de 420 km/t. på en bane, hvor man kan fjerne den elektroniske begrænser, og mon ikke de snart beviser det ved at gå efter en ny verdensrekord.

Designet er inspireret af konceptbilen Vision Gran Turismo, der blev vist i efteråret, men man har droppet en enorm hækspoiler, mens de otte LED-lygter foran er bibeholdt. Den markante bue på midten af vognen refererer til den legendariske Bugatti 57SC Atlantic. Agter dominerer det 1,6 meter lange og meget smalle lygtebånd og seks udstødningsrør, to ligger dog under bilen, lavet i titanium.

De tørre tal fortæller en historie, der må få det til at løbe koldt ned ad ryggen på trafiksikkerhedseksperter, for Chiron er i stand til at nå 200 km/t. efter 6,5 sekunder, mens 0-300 km/t. skulle tage 13,6 sekunder. Til sammenligning tager sidstnævnte distance 10 sekunder længere i den mest hardcore Lamborghini. Kraftoverførslen sker via en syv-trins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Til at bremse bæstet ned igen er der keramikbremseskiver, som er så kraftige, at bremselængden fra 300 km/t. kun er 275 meter, hvilket skulle være usædvanligt kort. Men fysikkens love kan den ikke køre fra: Ved 400 km/t. tilbagelægger Bugattien 111 meter i sekundet…

Ifølge Bugatti er der heller ikke ændret ved, at Chiron, ligesom Veyron, mere er en super Gran Tourismo end en egentlig racerbil, altså skulle det være muligt at køre den mere eller mindre som Golfen derhjemme.

Den allerstørste overraskelse ved den nye Bugatti er dog, at Volkswagen overhovedet lancerer bilen. For det første har koncernen tabt enorme beløb på at udvikle og sælge forgængeren, og for det andet ventede mange iagttagere, at VW ville droppe en afløser til Veyron set i lyset af den enorme diesel-skandale.

Men projektet var allerede færdigt, da skandalen rullede og mange kunder havde bestilt en bil, så verdens hurtigste og dyreste serieproducerede vogn kom altså alligevel af sted.

No caption needed!Opslået af Bilredaktør Christian Schacht på 1. marts 2016

Den nye Bugatti er navngivet efter en racerkører, Louis Chiron, der i 1920erne og 30’erne vandt en lang række sejre for Bugatti, men er også kendt i den græske mytologi, hvor Chiron er halvbror til Zeus.

Den første Bugatti Veyron blev kendt for sine 1.001 hestekræfter, som blev hævet til 1.200 hk i modellerne Veyron Grand Sport og Super Sport.

At det er svært, ja nærmest uansvarligt, at udnytte bilens ressourcer i dagens tætte trafik, betyder mindre i den sammenhæng, for den fascinerer og begejstrer.

Verdens hurtigste og dyreste bil er nu præsenteret. Bugatti Chiron, der afløser Veyron. Her er der 16-cylindret motor,...Opslået af Bilredaktør Christian Schacht29. februar 2016

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også