Finans

Nordea sælger 40.000 kunder til inkassofirmaer

Nordea forventer at få knap 400 mio. kr. i kassen ud af en samlet gæld på 4 mia. kr. til dårlige betalere.

Tre inkassofirmaer, Lindorff, Intrum og Collectia, køber 40.000 dårlige betalere af Nordea for ca. 400 mio. kr. Foto: Thomas Borberg. Foto: Thomas Borberg

Nordea har solgt dårlige lån fra 40.000 danske kunder til tre inkassofirmaer.

Der er tale om en låneportefølje med en samlet gæld på 4 mia. kr., og Nordea forventer, at banken får knap 400 mio. kr. for kunderne af de tre inkassofirmaer, Lindorff, Intrum og Collectia. Det giver et samlet tab på 90 pct., som Nordea allerede har afskrevet.

»Vi har igennem de seneste sæsoner arbejdet sammen med især to af inkassobureauerne. De har hjulpet os med vores inkassokunder, og vi må erkende, at de er bedre til det arbejde, end vi er,« siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea.

Vi har haft en løbende dialog med kunden i 45 år, men er bare ikke kommet videre.

Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea

Den ældste gældspost blev stiftet i 1972 og er altså 45 år gammel. Men det er trods alt et fåtal af kunderne, som har haft udeståender med banken i mere end fire årtier.

»Vi har haft en løbende dialog med kunden i 45 år, men er bare ikke kommet videre. Det er den mest specielle af sagerne. Vi har arbejdet med sagerne, men vi har ikke været særligt gode til at få dem lukket,« siger Mads Skovlund.

Den 45 år gamle sag er ifølge ham et godt eksempel på, at inkassofordringer ikke er Nordeas spidskompetence.

»Inkassobureauerne er rigtig dygtige til dette. De har gode modeller og snakker godt med kunderne, som kommer ud af deres gældsforhold, mens vi indhenter lidt af vores tab,« siger Mads Skovlund.

Hvis et gældsbrev f.eks. er så gammelt, at det ikke kan læses, kan inkassobureauet give fordringen tilbage til os.

Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea

I 2016 outsourcede Nordea inkassoarbejdet til de tre firmaer, som altså nu ender med at købe de resterende kunder af banken. De fleste kunder skal derfor have dialogen om deres gæld med de samme personer, som har været koblet på deres sager de seneste år. Men de skylder ikke længere pengene til Nordea, men derimod til et af inkassofirmaerne.

Nordea kan endnu ikke gøre salgsprisen endeligt op, fordi inkassofirmaerne stadig har mulighed for at returnere enkelte kunder til banken.

»Når man sælger en fordring, er det et krav, at fordringen skal kunne inddrives. Hvis et gældsbrev f.eks. er så gammelt, at det ikke kan læses, kan inkassobureauet give fordringen tilbage til os. Derfor kan der komme et lille tilbageløb af sager,« siger Mads Skovlund.

Læs også