Finans
0

Netflix er stærkest i Hollywood, Silicon Valley og på Wall Street

Flere amerikanske medier og tech-selskaber taber terræn til Netflix, skriver CNN.

Netflix har ifølge analytiker Bryan Kraft reformeret mediemarkedet og lægger afstand til konkurrenterne. Foto: Elise Amendola

Konkurrenterne på det amerikanske medie- og tech-marked har svært ved at følge med Netflix, skriver CNN.

Ifølge det amerikanske medie er Netflix-aktien steget med 60 pct. i årets første måneder. Angiveligt mere end hhv. Facebook, Apple, Amazon og Alphabet. Forventningerne til mandagens kvartalsregnskab for streamingtjenesten er derfor store.

»Netflix har forandret industrien markant og derfor bragt sig selv i en førerposition. Det er meget svært for de traditionelle medier, selv for andre store tech-virksomheder, at følge med,« lyder det fra Bryan Kraft, analytiker i Deutsche Bank.

Netflix skulle nu være 136 mia. dollars værd. Det er angiveligt dobbelt så meget som tv-stationen Fox og ca. fire gange så meget som CBS og Viacom tilsammen.

Med serier som "Stranger Things", "The Crown" og "Orange is the New Black" fortsætter kunderne med at vælte ind i butikken. Mandagens regnskab skulle ifølge CNN indebære en stigning på 7,5 mio abonnenter siden sidste kvartal.

Fredag offentliggjorde Netflix et samarbejde med kabel-udbyderen Comcast, som ejer NBCUniversal. Fremover vil Netflix blive udbudt som en del af Comcasts nye kabelpakke.

Comcasts markedsværdi skulle ligge på 153 mia. dollars - knap 20 mia. dollars mere end Netflix. Men udviklingen går i den modsatte retning. Aktien har været i frit fald på det sidste, og det er ikke utænkeligt, at Netflix snart stormer forbi sin samarbejdspartner, skriver CNN.

BRANCHENYT
Læs også