Finans
0

Storbank indrømmer: Sendte gebyrer til døde kunder

Australiens største bank har i en lang række tilfælde trukket penge fra kunders konti for rådgivning – selv om kunderne ikke længere var i live.

Foto: Peter Hove Olesen

Fra 2004 og mindst et årti frem betalte en kunde i Australiens største bank, Commonwealth Bank of Australia, gebyrer for rådgivning. Selv om kunden i 2004 var afgået ved døden.

Den praksis var udbredt i banken. I det konkrete tilfælde var konsekvensen, at den bankansatte bag ”rådgivningen” »muligvis burde få en advarsel,« ifølge storbankens interne overvågningsvurdering fra 2015.

Oplysningerne er ifølge CNN Money kommet frem ved en parlamentshøring torsdag i Australien, dagen efter at bankens adm. direktør indrømmede, at banken havde en udbredt praksis med at trække gebyrer for rådgivning, man aldrig havde givet.

Commonwealth Bank of Australia oplyser ved samme høring, at man ved udgangen af 2017 som følge af interne undersøgelser havde udbetalt eller tilbudt udbetalinger til kunder for den manglende rådgivning i et omfang på 119 mio. australske dollars, eller lige knap 560 mio. danske kr.

Afsløringerne af den noget ufunderede gebyrpraksis følger lignende sager om både rente-snyd og hvidvask af penge, skriver CNN. Netop de afsløringer har ført til parlamentshøringerne, der foregår foran en såkaldt ’Royal Commission.’

Kommisionen, der er Australiens højeste undersøgelsesmyndighed, blev nedsat af landets premierminister Malcolm Turnbull sidste år med henblik på at genoprette tilliden til Australiens finansielle system. En endelig rapport ventes klar i februar 2019.

BRANCHENYT
Læs også