Finans

Ældre kunder slipper for Jyske Banks gebyrhammer

Jyske Bank-kunder risikerer fremover ekstraregninger, hvis de siger nej til digital post. Men ekstraregningen vil kun ramme yngre kunder, lyder meldingen.

Jyske Bank er ved at lægge sidste hånd på et farvel til fysiske breve til kunderne. I stedet er målet, at al post fremover sendes via e-boks eller bankens interne Netboks. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Jyske Bank er klar til at lade ældre kunder slippe gratis i forbindelse med en igangværende digitalisering af al kundekommunikation.

Den jyske storbank med hovedsæde i Silkeborg har netop skudt sidste fase af en total digital transformation i gang, som indebærer, at kunder fremover vil få bankbreve sendt via e-boks eller Jyske Banks særlige Netboks.

Vi har taget vores ældre kunder til sidst, og de får muligheden for stadigvæk at få fysisk post gebyrfrit.

Hanne Birgitte Møller, forretningsdirektør for privatkunder i Jyske Bank

De digitale breve er gratis. Derimod lægger banken op til, at det fremover vil koste at få fysisk bankpost.

»Du kan fortsætte med at få posten tilsendt pr. brev. Vær opmærksom på, at eksempelvis konto- og årsudskrifter koster 25 kr. pr. udskrift,« lyder det i breve, som banken sendte sidste uge til et tusindtal af kunder.

Men ældre kunder vil ikke blive ramt af gebyrhammeren, hvis de holder fast i fysiske breve, fastslår Hanne Birgitte Møller, forretningsdirektør for privatkunder i Jyske Bank A/S .

»Hvis kunden er over 80 år, har en funktionsnedsættelse eller er fritaget for offentlig post, vil de ikke blive opkrævet et gebyr,« siger hun.

Omstillingen til digital kundekontakt har stået på over længere tid, men nu nærmer banken sig opløbsstrækningen. Derfor er turen nu kommet til især de ældre kunder.

»Vi har taget vores ældre kunder til sidst, og de får muligheden for stadigvæk at få fysisk post gebyrfrit,« siger Hanne Birgitte Møller.

At Danmarks næststørste bank satser målrettet på digital kommunikation, forklares med, at det er nemt, hurtigt og billigt, ikke mindst fordi man undgår dyre frimærker.

Præcis hvor stor besparelsen er for banken, har Hanne Birgitte Møller ikke noget umiddelbart bud på.

»Digital post handler både om hastigheden og omkostningerne, men det handler også om fleksibiliteten for kunderne. Når først de har modtaget et digitalt brev, er det jo i deres elektroniske postkasse, og så behøver de ikke at tænke på at arkivere det andre steder,« siger hun.

Jyske Bank har givet kunderne i sidste fase af det digitale hamskifte en frist til den 12. september til at reagere, såfremt de fortsat ønsker Jyske Bank-breve leveret af det lokale postbud.

Læs også
Top job