Finans

Mastodonter danner fælles front i Visadankort-krigen

Danmarks suverænt to største detailhandelskæder gør fælles front i kampen for Visadankortet. Total opbakning til dankortet er i alles interesse, lyder meldingen.

Salling Group - det tidligere Dansk Supermarked - er klar i mælet, når det gælder Jyske Banks opgør med det populære Visadankort. Det samme er Coop. Sammen står de to giganter bag knap 1.800 butikker rundt om i Danmark. Foto. Morten Lau-Nielsen.

Først skød Coop med skarpt mod Jyske Banks Visadankort-planer. Nu følger mastodonten Salling Group, der står bag butikskæderne Netto, Føtex, Bilka, A-Z og Salling, så trop.

»Vi vil gerne have, at bankerne fortsætter med at bakke op om at udstede dankortet i den form, vi kender i dag,« siger Mads Hvitved Grand, kommunikationsdirektør i Salling Group.

Dankortet
  • De danske pengeinstitutter lancerede i fællesskab dankortet i 1983.
  • Det første år blev dankortet brugt til 78.552 betalinger.
  • Bankerne solgte i 2014 selskabet Nets, der ejer dankortet. Derfor har bankerne ikke længere nogen direkte tilknytning til driften eller ejerskabet af dankortet.
  • I 2015 lancerede Nets det kontaktløse dankort, mens det i 2017 blev muligt at betale med dankort direkte fra mobiltelefonen.
  • I 2017 svingede danskerne dankortet 1.259.381.185 gange – eller ca. 40 gange hvert sekund.
  • Der er i dag 4,4 mio. Visadankort i omløb.
  • Hertil kommer ca. 400.000 ”rene” dankort.
  • Den nuværende dankortaftale fra 2013 udløber med udgangen af 2019.

Topledelsen i Coop, der bl.a. står bag mere end 1.200 butikker gennem kæder som Kvickly, Fakta og SuperBrugsen, kritiserede fredag Jyske Bank for at ville »smadre« dankortet for egen indtjenings skyld. Anklager som den Silkeborg-baserede storbank kategorisk har afvist.

Salling Group, der målt på omsætning er Danmarks største detailkoncern, forklarer, at hele idéen med et nationalt dankort er at sikre den billigste betalingsløsning for alle.

»Fuldstændig ærligt: Dankortet er den billigste løsning for os og dermed også den billigste løsning for kunderne,« siger Mads Hvitved Grand og forklarer, at regningen for koncernens betalingsløsninger altid vil lande hos kunderne.

Kommunikationsdirektøren lægger ikke skjul på, at der i detailgigantens hovedkvarter i Brabrand ved Aarhus er ærgrelse over Jyske Banks plan om at droppe udstedelsen af nye Visadankort for i stedet at udstyre kunderne med henholdsvis et dankort og et Visa Debet-kort.

»Jeg tror, at det er i alles interesse, at bankerne danner fælles front og går sammen med detailhandlen om en aftale om dankortet i den form, vi kender det i dag. Det bør vi kunne finde ud af sammen,« siger Mads Hvitved Grand.

Dermed lægger Salling Group afstand til Coop, der direkte appellerer til et politisk indgreb, »hvis Jyske Bank ikke selv kommer til fornuft.«

Den nuværende dankortaftale udløber med udgangen af 2019. Jyske Bank-ledelsen oplyser til Finans, at man holder fast i planerne om at droppe Visadankortet.

I en Megafonmåling, som Forbrugerrådet Tænk har offentliggjort, svarer 88 pct. af danskerne, at de har et Visadankort. Kun 6 pct. af de adspurgte har et rent dankort, mens 4 pct. har et Visakort.

Læs også
Top job