Finans

Reduktioner truer Aarhus Lufthavns succeshistorie

Trods rekordår er flere ruter beskåret i Aarhus Lufthavn. Vi ser en tendens til, at ruter ikke holder, siger en luftfartsekspert, men lufthavnens direktør afviser blankt kritikken.

Antallet af ruter fra Aarhus Lufthavn er øget, men en ekspert ser tendenser til, at nogle ruter ikke holder. Arkivfoto: Benjamin Nørskov.

2018 var et rekordår for Aarhus Lufthavn, men bag succeshistorien er der også en stribe reduktioner.

Det viser en gennemgang, som JP Aarhus har lavet af lufthavnens ruter sammenlignet med de udmeldinger, der er givet, siden en SAS-aftale blev indgået i august 2017.

Planer om 10 daglige SAS-afgange til København er ikke nået, da der siden sidste sommer kun har været otte afgange. En meget rost Prag-rute, der blev startet i maj 2017, er lukket ned igen på grund af skift i ejerskab hos flyselskabet.

En ny rute til München, som blev lanceret i april 2018, er reduceret til tre afgange, og samme fly flyver nu til Manchester tre gange om ugen. En plan om at gøre SAS’ Malaga-rute til en helårsrute blev aldrig til noget, og senest kan man i EasyJets kalender læse, at Berlin-ruten fra Aarhus ikke flyver i juli og august, men det har ikke været muligt at få en forklaring på de oplysninger.

Med kommunalt milliontilskud er det lykkedes lufthavnen at øge antallet af ruter kraftigt, men spørgsmålet er, om der er passagerer nok til at holde ruterne kørende på længere sigt.

Det er Peter Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn, helt overbevist om:

»Hvis man kigger på lufthavne verden over, så har de alle ruter, der kommer og går og konstant bliver tilpasset, det er helt normalt. Jeg mener absolut ikke, at vi har indsat for mange ruter i forhold til passagergrundlaget i øjeblikket for Aarhus Lufthavn. Tværtimod er vi så underserviceret i øjeblikket, at der er meget langt op til mætningspunktet,« siger direktøren, der bakkes op af SAS.

Ole Kirchert Christensen, redaktør for luftfartssitet Check-In, er mere tvivlende:

»Det handler ikke kun om passagerfremgang, men om at sikre en bæredygtig fremgang, der holder på længere sigt. Der er ingen kunst i at binde så mange penge i hvert flysæde, at man lokker et flyselskab til med rabatordninger, men de skal også holde fast. Det er endnu for tidligt at spå om lufthavnens nye fremtid, men man kan se tendenser til, at en del af ruterne ikke holder,« siger han.

Læs også