Finans
0

Amazon-chef: Saudi-Arabien hackede Jeff Bezos' telefon

Mordet på den saudiarabiske journalist Jamal Khashoggi fik ifølge Jeff Bezos' sikkerhedsrådgiver, Gavin de Becker, Saudi-Arabiens regering til at hacke verdens rigeste mands telefon.

Siden Jeff Bezos blev skilt fra forfatter MacKenzie Bezos i januar, har han været genstand for en saftig sag i den amerikanske tabloidpresse. Foto: AP Foto/Cliff Owen, Archivo

Det faldt den saudiarabiske kongefamilie for brystet, da The Washington Post sidste år optrevlede journalist Jamal Khashoggis dødsårsag. For at hævne sig, tiltvang de sig adgang til avisens ejer Jeff Bezos' telefon og stjal private informationer.

Det mener Jeff Bezos' sikkerhedschef, Gavin de Becker, ifølge The Guardian.

Ifølge Becker står den saudiarabiske regering bag lækket af en række sms'er mellem Bezos og journalist Lauren Sánchez, som har kørt i tabloidpressen. Korrespondancen har især været et varmt emne i det amerikanske medie National Enquirer. I februar anklagede Bezos mediet for at afpresse ham med at publicere intime billeder, han skulle have sendt til Sanchez, med mindre han offentligt dementerede National Enquirers artikler som værende politisk motiverede.

Becker, som har haft til opgave at finde hoved og hale i sagen, har siden anklaget National Enquirers moderselskab, American Media Inc. (AMI), for forsøg på at få ham til at afvise, at mediet skulle have hacket verdens rigeste mand.

»Vores undersøgelse og flere eksperter konkulderede med en vis sikkerhed, at saudiaraberne havde adgang til Bezos' telefon og udtrak privat information. Det er stadig uklart, i hvilket omfang, hvis noget, AMI kendte til detaljerne,« lyder det fra Gavin de Becker.

Han tilføjer:

»Nogle amerikanere vil blive overrasket over at finde ud af, at Saudi-Arabiens regering har arbejdet målrettet på at skade Jeff Bezos siden sidste oktober, da The Washington Post indledte sin nådesløse dækning af mordet på Khashoggi«.

I februar udtalte oliestatens udenrigsminister, at Saudi-Arabien havde absolut intet at gøre med National Enquirers' artikler om Bezos og Sanchez.

The Guardian har forsøgt at få en kommentar fra både den saudiarabiske ambassade og AMI - uden held.

Avisen skriver, at Gavin de Becker har overleveret resultaterne fra hans undersøgelse til de amerikanske myndigheder.

BRANCHENYT
Læs også