Finans

Bankdirektør Jesper Nielsen fyret i Danske Bank

En sag om for høje gebyrer har kostet Jesper Nielsen jobbet i landets største bank.

Jesper Nielsen. Midlertidig chef i Danske Bank.

Manden, der midlertidigt stod i spidsen for at rette op på Danske Bank efter hvidvaskskandalen, er blevet fyret. Jesper Nielsen, der har haft ansvaret for bankaktiviteterne i Danmark, er nemlig blevet opsagt af bestyrelsen, oplyser Danske Bank i en fondsbørsmeddelelse.

Blå bog
  • 2019: Bankdirektør, chef for Banking i Danmark
  • 2018-2019: Midlertidig adm. direktør, Danske Bank.
  • 2016-2018: Bankdirektør, chef for Personal Banking, Danske Bank.
  • 2012-2016: Vicedirektør, chef for Business Development, Personal Banking, Danske Bank.
  • 2010-2012: Fungerende adm. direktør, National Irish Bank.
  • 2007-2010: Underdirektør, Group Business Development, Strategy & Planning, Danske Bank.
  • 2000-2007: Afdelingsdirektør i forskellige afdelinger, Danske Bank.
  • 1998-2000: Kontorchef, BG Bank.
  • 1997-1998: Chef for marketing, BG Bank Business.
  • 1996-1997: Kontorchef, BG Bank.
  • 1996: Cand. polit, Københavns Universitet.
Privat:
  • Er gift. Har to børn fra et tidligere ægteskab og et bonusbarn fra det nuværende.

Fyringen kommer på baggrund af en sag om produktet Flexinvest Fri, hvor ca. 87.000 kunder har betalt for høje gebyrer. Gebyrerne blev sat så højt, at der ikke var sammenhæng mellem gebyrerne og det forventede afkast til kunderne.

Da gebyrerne blev hævet, var Jesper Nielsen chef for bankens aktiviteter i Danmark.

Danske Bank vurderer, at sagen vil koste cirka 400 mio. kr. i godtgørelse til kunderne.

»Jesper Nielsen har gjort en betydelig indsats i banken gennem mange år, senest som midlertidig administrerende direktør, hvilket vi takker ham for. Men i den konkrete sag var han på daværende tidspunkt en af de ansvarlige bankdirektører, der ikke i tilstrækkelig grad sikrede, at Flexinvest Fri-produktet var det rigtige i forhold til kunderne. Derfor mener vi ikke, at Jesper kan fortsætte i stillingen,« udtaler Danske Banks bestyrelsesformand Karsten Dybvad i forbindelse med fyringen.

For høje gebyrer

Sagen berører omkring 87.000 kunder i Danmark, der har investeret i Flexinvest Fri. Der er tale om to typer af kunder:

  • Kundegruppe 1: Kunder, der allerede havde investeret i produktet før forhøjelsen af aftalegebyret, som trådte i kraft 1. juli 2017. Disse kunder vil blive kompenseret for gebyrstigningen i perioden fra 1. juli 2017 og indtil 19. november 2018, hvor gebyret blev sænket igen.
  • Kundegruppe 2: Kunder, der købte produktet fra 1. februar 2017, hvor forhøjelsen i aftalegebyret blev besluttet. Udover at blive kompenseret for det for høje aftalegebyr, vil disse kunder blive godtgjort for, hvad de kunne have opnået i afkast ved at placere deres investering i et relevant alternativ til Flexinvest Fri.

Kilde: Danske Bank

Ifølge Danske Bank vil de berørte kunder blive godtgjort inden årets udgang, og den typiske godtgørelse vil ligge i intervallet 1.000-2.000 kr. Banken vil selv kontakte de berørte kunder.

»Som jeg allerede sagde på min første dag i banken, så skal kunderne være udgangspunktet for alt, hvad vi gør. Vi skal hver eneste dag arbejde på at sikre, at vi kan tilbyde vores kunder en ordentlig rådgivning og produkter, der lever op til deres behov. Og det er også, hvad kunderne med rette forventer af os. I den konkrete sag har vi som følge af forkerte ledelsesmæssige beslutninger ikke levet op til dette, og det undskylder vi. Alle berørte kunder vil naturligvis blive godtgjort, ligesom vi tager alle de nødvendige tiltag for at undgå, at noget lignende kan ske igen i fremtiden,« udtaler Danske Banks nye topchef Chris Vogelzang.

Danske Bank oplyser, at bankens interne kontrolsystemer blev »bekendt med problemstillingen« i september 2018. Det skete i forbindelse med en henvendelse fra en ansat i Danske Bank, en intern gennemgang af produkterne og et »mindre antal klager«.

»Vi tog derefter hånd om problemstillingen ved bl.a. at ændre vores anbefalinger på de pågældende produkter, ligesom vi igangsatte en gennemgang af produktet. Denne gennemgang førte til, at vi, efter at have fået bekræftet problematikken omkring de forhøjede gebyrer og de forventede lave afkast, i november 2018 sænkede vores gebyrer på Flexinvest Fri,« skriver Danske Bank.

Jesper Nielsen blev udpeget som midlertidig adm. direktør i Danske Bank den 1. oktober, efter at Thomas Borgen trådte tilbage som følge af hvidvaskskandalen.

Finanstilsynet er løbende blevet orienteret om sagen, oplyser Danske Bank, der forventer, at banken vil modtage »berettiget og alvorlig kritik« fra tilsynet i forbindelse med sagen.

Indtil der er fundet en afløser for Jesper Nielsen, vil Glenn Söderholm, der er medlem af direktionen, overtage ansvaret for bankaktiviteterne i Danmark.

BRANCHENYT
Læs også