Finans

Digitale iværksættere stjæler tusindvis af kunder fra detailhandlen med sats på ny hurtigvoksende megatrend

Iværksættere forsøger at ride med på en ny forbrugertrend i detailhandlen. Helt almindelige forbrugsvarer bliver nu solgt via digitale abonnementsmodeller til titusindvis af danskere, og det lægger et pres på den traditionelle detailhandel.

Goodiebox er blandt de førende startups med abonnementssalg i Danmark. Her får abonnenter hver måned en kasse med beautyprodukter ind af døren. Foto: Goodiebox

Mens danskernes flygter fra klassiske abonnementer på tv-pakker og aviser, stormer helt nye abonnementstyper frem mod en ny guldalder.

De danske forbrugere har de seneste år kastet sig over abonnementer på alt fra bilvask og specialkaffe til skønhedsprodukter og børnetøj – sågar sexlegetøj.

Der er tale om et voksende milliardmarked, hvor det digitale abonnementssalg på tværs af forbrugerprodukter alene fra 2015 til 2018 steg med 75 pct., viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Det har fået mange digitale iværksættere til at kaste sig over abonnementssalg af nye produkter. Flere startups som Goodiebox, Barberklingen og Simple Feast har allerede tiltrukket titusindvis af abonnenter og har rundet tocifrede millionomsætninger.

Danskerne er blevet trygge ved e-handel, og abonnementer bliver den næste store megatrend.

Louise Byg Kongsholm, CEO i Pej Gruppen

»Mange års abonnementssalg af medie- og teleprodukter har modnet forbrugerne til at købe nye abonnementer. For fem år siden begyndte leasingbiler og måltidskasser at slå igennem, og nu spreder abonnementerne sig til store dele af detailhandlen – lige fra beautyprodukter til børnetøj,« siger Louise Byg Kongsholm, adm. direktør analysevirksomheden i pej gruppen, der forsker i forbrugertrends.

»Danskerne er blevet trygge ved e-handel, og abonnementer bliver den næste store megatrend,« uddyber hun.

Abonnementsboomet kommer fra USA, hvor stort set alle varer kan købes på abonnement. Her vokser abonnementsforretninger i gennemsnit fem-seks gange hurtigere end andre virksomheder.

Det er dog langtfra alle nye abonnementsforretninger, som overlever, og endnu færre, som kan lave overskud, fortæller Andreas Dirksen, som rådgiver om abonnementssalg og selv er investor i fem abonnementsvirksomheder.

»Der er endnu ikke skabt en abonnementsforretning inden for detail med en virkelig god bundlinje. Men det kommer, når markedet modnes. De forretninger, som skyder op nu, er typisk firstmovers i deres branche, og deres udfordring er, at deres forretning ofte kan kopieres,« siger han.

Produktudvikling er nøglen til succes som abonnementsforretning.

Michael Hansen, stifter og adm. direktør i Barberklingen.

27-årige Michael Hansen står bag en af landets mest succesfulde abonnementsforretninger. For tre år siden startede han Barberklingen, som sælger barbergrej på abonnement, og i dag har forretningen ca. 70.000 abonnementer i Danmark, Sverige og Holland.

»Produktudvikling er nøglen til succes som abonnementsforretning. Den store fejl, som mange begår, er at tro, at man blot kan distribuere andres produkter via abonnement. Man skal have egne unikke produkter, så man ikke kan blive kopieret af konkurrenter,« siger Michael Hansen.

De nye iværksættere med abonnementssalg har også vist sig som en nævneværdig trussel for de store detailkæder, som begynder at svare igen. F.eks. startede Matas en ny abonnementsordning i foråret.

»Detailkæderne er først nu begyndt at tænke i abonnementssalg, fordi de kan mærke, hvilen vej vinden blæser. Det betyder også, at konkurrencen vil eksplodere i løbet af få år,« siger Andreas Dirksen.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også