Finans

Discountkæderne kan vinde den danske supermarkedskamp

En ny prognose for dagligvaremarkedet frem mod 2029 forudser færre nærbutikker og små supermarkeder. Til gengæld vil discountsektoren tage endnu flere markedsandele - selv med en voksende onlinehandel.

Ifølge en ny prognose vil de fem danske discountkæder om 10 år sidde på 46,5 pct. af dagligvaresalget.
Arkivfoto: Joachim Ladefoged.

Trods onlinehandlen også med fødevarer vokser, og forbrugsmønstrene ændrer sig, vil antallet af dagligvarebutikker i Danmark om 10 år være næsten på samme niveau som nu. Også selvom netop antallet er dykket med 11 pct. de seneste ti år.

Det vurderer i hvert fald Retail Institute Scandinavia i en årlig prognose for dansk dagligvarehandel. Analyse- og konsulentfirmaets vurdering frem mod 2029 forudser, at antallet af supermarkeder, discountbutikker og dagligvareforretninger kun falder med 2 pct. Dykket rammer især fortsat nærbutikker og de små supermarkeder, mens antallet af discountbutikker igen vil vokse hastigt...

BRANCHENYT
Læs også