Finans

Færre danskere ønsker at forlade deres bank

Selvom kundetilfredsheden vokser på landsplan, ser det stadig skidt ud i Danske Bank og Nordea, hvor mere end hver tredje kunde ønsker at forlade banken.

Antallet af danskere, som er så utilfredse med deres bank, at de ønsker at forlade den, er nu på laveste niveau siden finanskrisens udbrud. Det viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Voxmeter.

Den positive udvikling er sket på trods af, at finanssektoren de seneste år har fået dybe ridser i imagelakken som følge af hvidvasksager, hjælp til skatteunddragelse samt dårlig og ligefrem misinformerende privatøkonomisk rådgivning.

»Det er en interessant udvikling. At danske bankkunder generelt bliver mere tilfredse, kan hænge sammen med, at Danske Banks negative sager har fyldt så meget i offentligheden, at de mange kunder i andre banker tænker: Hmm, så er vores bank ikke slem. Så er vi egentlig godt tilfredse med den,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

Han peger også på, at Danmark er langt inde i en højkonjunktur, der har medført høj forbrugertillid.

»Vi kan se, at mange er trygge ved deres økonomi, fordi de er blevet vant til, at det går ret godt. Og så er der typisk heller ikke så mange ting at være utilfreds med over for banken,« siger Christian Stjer.

Han roser samtidig bankerne for at begynde at tage kunderne seriøst.

»Bankerne har lagt sig i selen oven på finanskrisen og de efterfølgende uheldige sager, fordi de godt kunne se, at mobiliteten voksede og voksede. Danskerne talte ikke kun om at skifte bank, de gjorde det faktisk. Flere banker er derfor begyndt at fokusere benhårdt ikke bare på indtjening, men også på kundetilfredshed,« siger Christian Stjer.

Landets to største banker halter dog stadig. I Danske Bank er det ifølge Voxmeter-målingen 36,7 pct. af kunderne, som ønsker at gå ud af filialdørene og ikke vende tilbage, mens det tilsvarende gør sig gældende for 34,8 pct. af Nordeas kunder.

I Danske Bank er man kede af resultatet.

»Det er selvfølgelig ikke et resultat, vi er tilfredse med. Den seneste tid har vi dog set en stigning i kundetilfredsheden, og vi arbejder fortsat benhårdt for at genvinde alle vores kunders tillid. Vi skal hver dag give vores kunder god og relevant rådgivning, produkter og services og samtidig vise i handling, at indsatsen mod finansiel kriminalitet er en hovedprioritet for os,« siger Thomas Mitchel, chef for Danske Banks privatkunder.

Nordeas ledelse er heller ikke tilfreds med, at mange kunder gerne vil forlade banken.

»Vi tager det naturligvis meget alvorligt, når nogle af vores kunder overvejer at skifte fra Nordea. Vores kundetilfredshed er langsomt på vej op – men ligger fortsat for lavt, og det arbejder vi hver dag intensivt på at forbedre,« siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder.

Han peger på, at Nordea vil opfattes som en relevant bank for kunderne.

»Derfor arbejder vi hver dag på at forbedre vores services og kundernes oplevelse. Det indebærer blandt andet, at vi har øget vores tilgængelighed med længere åbningstider, så vi nu har åbent om aftenen og i weekenden, og kunderne har fået lettere adgang til vores specialister,« siger Mads Skovlund.

Ringkjøbing Landbobank og Arbejdernes Landsbank har færrest kunder, som ønsker at forlade deres bankforbindelse.

Serier: 10 idéer, der kan ændre Danmark
FINANS sætter fokus på 10 visionære iværksættere og deres banebrydende idéer, der potentielt kan bære en hel ny erhvervsklynge, skabe et succesfuldt eksporteventyr eller få en gammel industri til at blomstre. Læs hele serien her.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også