Finans

Bank smækker kassen i: Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler

Kunder i Merkur Andelskasse må nu gå et andet sted hen, hvis de skal låne penge til en ny benzin- eller dieselbil.

Merkur Andelskasse vil dog stadig finansiere køb af de mest energirigtige brugte fossilbiler. Foto: Joachim Adrian

Som den første danske bank lukker Merkur Andelskasse nu for, at kunder kan få finansieret køb af en ny diesel- eller benzinbil. Det oplyser banken i en pressemeddelelse.

Salget af elbiler går for langsomt, mener Merkur Andelskasse, som hæfter sig ved, at elbilsalget sidste år kun udgjorde 2,4 pct. af det samlede bilsalg herhjemme.

For at sætte skub i udviklingen siger banken fremover blankt nej til at finansiere nye fossile biler.

»Målet er hele tiden at skubbe på udviklingen. Det gør vi nu ved at sige nej til at finansiere nye benzin- og dieselbiler. Også selvom det måske ikke er populært og kan koste kunder på den korte bane,« siger direktør Charlotte Skovgaard i pressemeddelelsen.

Merkur Andelskasse vil stadig finansiere køb af de mest energirigtige brugte fossilbiler - fra energiklasse A til A+++ - men prisen på disse lån er markant højere end til elbiler. Og lånene vil blive helt udfaset i takt med, at den eksisterende bilpark er udtjent og bliver udskiftet.

»På kort sigt er det mere bæredygtigt at bruge de eksisterende biler til de er udtjent, end det er at producere nye, også selvom de kører på el. Derfor kan du her og nu stadig godt låne til en brugt benzin- eller dieselbil, men kun til de allermest brændstoføkonomiske. Men vores mål er at sige fuldt og helt stop for finansiering af alle fossile biler, uanset energimærkning,« siger Charlotte Skovgaard.

For yderligere at bevæge udviklingen i retning mod mere miljørigtige valg er det i Merkur Andelskasse billigst at låne til køb af en elbil, mens et lån til en plugin-hybridbil er dyrere. Jo mere grøn, jo billigere.

Regeringens målsætning er, at alle nye biler fra 2030 er lavemissionsbiler. Fra 2035 skal alle biler være nulemissionsbiler. Det vil betyde, at der skal over 1 million elektriske biler ud på de danske veje.

BRANCHENYT
Læs også