Finans

Danske Bank er blevet stille på Twitter - i andre banker kvidrer man videre

En ny lov er ikke blevet tolket ens i landets banker. I Danske Bank har den ført til en pause på Twitter.

Arkivfoto.

Landets banker er langtfra enige om, hvordan en ny lov, som bl.a. sætter loft over den årlige ÅOP på hurtige lån, skal tolkes. Loven er trådt i kraft den 1. juli, og det har fået Danske Bank til at tage en selvvalgt pause fra det sociale medie Twitter.

»Twitter-sommerferie med ukendt slutdato: En ny lov (L149) træder i kraft 1/7, som kan have betydning for vores tilstedeværelse på Twitter. For at være på den sikre side holder vi pause, til vi er helt klar over betydningen,« oplyste Danske Bank tirsdag aften på én af sine Twitter-konti.

Efterfølgende fulgte opdateringer fra Danske Bank-økonomer om, at de også ville holde selvvalgt sommerferie fra det sociale medie.

Loven, L 149, handler om en »ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring og lov om finansiel virksomhed«.

Indtil nu ser det dog ud til, at Danske Bank går enegang på området. I Jyske Bank har loven endnu ikke ført til ændringer.

»Nu prøver vi lige at finde ud af, hvad de nye regler præcist kommer til at indebære,« siger Erik Qvirin Hansen, der er direktør for kommunikation og marketing i Jyske Bank.

Samme melding kommer fra Nordea.

»Selv om reglerne kan være svære at tolke, ændrer vi i Nordea ikke på, hvordan vores analytikere arbejder med at skabe sammenhænge og klarhed over markederne gennem deres faglige analyser. Men vi har midlertidigt pauset annoncering på online og sociale medier, indtil der er større klarhed,« oplyser banken.

Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, er selv meget aktiv på Twitter. Ifølge ham går banken ikke med planer om at lukke ned for medarbejdernes brug af det sociale medie som følge af den nye lov.

»Vurderingen herfra er, at vi godt kan fortsætte som hidtil på Twitter,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også