Finans

KPMG-rapport: Wirecards kerneforretning har tabt penge i årevis

Wirecard blev erklæret insolvent i juni. Foto: Frank Hoermann/SVEN SIMON/picture-alliance/dpa/AP Images

Kriseramte tyske Wirecard, der tilbyder en række finansielle services til virksomhedskunder, har i årevis tabt penge i sin kerneforretning i Europa og USA.

Det viser en revision foretaget af KPMG ifølge Financial Times.

Revisionen fremhæver, at selskabets driftsindtjening i Europa og USA er langt værre end hidtil kendt og rejser tvivl om det økonomiske fundament i de dele af Wirecard, som ikke er direkte berørt af regnskabsskandalen.

Ifølge Wirecards årsregnskaber fra 2016 til 2018 har Wirecard i perioden fordoblet sit driftsresultat, EBIT, mens selskabet lovede sine investorer en femdobling af bundlinjen inden 2025.

Nu viser fortrolige bilag i KPMG-rapporten imidlertid, at de angivne resultater langt fra afspejler virkeligheden for selskabet, der har indkasseret tab i kerneforretningen - betalingssystemer og udstedelse af kreditkort i Europa og Nordamerika - i løbet af de seneste år.

I 2018, da Wirecard trådte ind på det prestigefyldte DAX-indeks i Tyskland, opererede selskabet blandt andet med et negativt driftsresultat på 74 mio. euro mod 3 mio. euro i 2017, viser KPMG-rapporten.

De skuffende tal i kerneforretningen var angiveligt maskeret af indtjening fra outsourcede aktiviteter i Asien - aktiviteter, som er blevet omdrejningspunktet for selskabets store regnskabsskandale.

Wirecard blev erklæret insolvent i juni.

BRANCHENYT
Læs også