Finans

Efter at have levet i uvished i fem måneder: Nu kan June-kunder se deres afkast igen

Siden marts har det ikke været muligt for en del June-kunder at se det samlede afkast på deres investering gennem investeringsrobotten. Danske Bank oplyser, at problemet er løst onsdag.

Kunderne i June har i flere måneder ikke kunnet set deres afkast, hvis de har brugt app'en i mere end tre år. Foto: Danske Bank

Hvis du har ladet June investere dine penge i mere end tre år, har du siden marts ikke haft et overblik over det samlede afkast.

Det er Danske Bank, som står bag June, og banken undskylder over for kunderne, at det har været sådan.

»Det har været sindssygt irriterende. Vi har arbejdet på højtryk for at fjerne problemet, og vi er glade for, at kunderne igen kan få den brugeroplevelse, som de fortjener, for vi har aldrig ønsket at skjule noget for kunderne,« siger Jacob Falkencrone, talsperson for June og senioranalytiker i Danske Bank.

Det er sindssygt irriterende og ærgerligt. Vi arbejder på højtryk for at fjerne problemet.

Jacob Falkencrone, talsperson for June og senioranalytiker i Danske Bank

Banken blev først opmærksom på problemet i marts i år, hvor investeringsrobotten fyldte tre år. Pludselig var det ikke længere muligt for kunder at se det samlede afkast, og efterhånden som ugerne og månederne gik, forvandt det samlede afkast som dug for solen for flere og flere kunder.

Banken fandt ud af, at det skyldtes det beregningsmodul, som andre af bankens investeringsprodukter - de såkaldte pasningsløsninger - er bundet op på.

»For dette modul er det ikke muligt eller relevant at foretage renteberegninger i mere end tre år tilbage. Og da dette modul er brugt til at beregne afkast i June, har afkast, som lå mere end tre år tilbage, ikke kunnet vises. Det er vi bestemt ikke stolte af,« siger Jacob Falkencrone.

Det er selvfølgelig langt fra optimalt, at man end ikke er i stand til at se det samlede afkast.

Nikolaj Holdt Mikkelsen, uafhængig formuerådgiver

En investeringsekspert kalder den manglende mulighed for at vise det samlede afkast i fem måneder for »skidt«.

»June var først på markedet med en nem, digital robotløsning, og så er det selvfølgelig langt fra optimalt, at man end ikke har været i stand til at se det samlede afkast i en længere periode,« siger Nikolaj Holdt Mikkelsen, uafhængig formuerådgiver og investeringsekspert.

Han peger på, at June-appen i det hele taget trænger til et facelift.

»Når man kigger på app’ens funktionalitet, trænger den til brush-up,« siger Nikolaj Holdt Mikkelsen.

Danske Bank medgiver, at det er pinligt, at det langsigtede afkast har været umuligt at opspore for kunderne i fem måneder. Især fordi banken har præsenteret June som en langsigtet investeringsløsning.

Kunderne har dog hele tiden haft mulighed for at se afkastet for den seneste måned, samt seneste tre, seks og 12 måneder.

Kan kunderne være sikre på, at de ikke har mistet lidt afkast, som I har glemt at tage med i de fem måneder, hvor afkastet har været sløret?

»Det skal de ikke frygte. Selve afkastberegningerne kan vi godt finde ud af. Vi har bare ikke kunnet vise dem til kunderne i en periode,« siger Jacob Falkencrone.

BRANCHENYT
Læs også