Finans

Fiktive luksusbiler bliver meldt stjålet

Luksusbiler bliver leaset og udstyret med dansk registreringsattest for efterfølgende at blive meldt stjålet.

Det er typiske bilmærker i luksusklassen så som Porsche, Mercedes og BMW, der får forfalsket stelnumre eller optræder som fiktive biler. Foto: Finn Frandsen

En ny type forsikringssvindel bliver stadig mere udbredt i Danmark. Luksusbiler, der aldrig har rørt dansk asfalt, indregistreres som leasingbiler i Danmark for efterfølgende at blive meldt stjålet.

Advokat Jesper Ravn bistår i øjeblikket i flere sager om tyveri af fiktive biler på vegne af danske forsikringsselskaber.

»I en årrække har vi set en stigning i sager om anmeldelse af tyveri af såkaldte klonede biler, der er udstyret med forfalskede stelnumre. Men det er nyt, at vi nu også oplever sager, hvor der anmeldes tyveri af biler, der aldrig har været i Danmark, men alligevel har danske registreringsattester,« forklarer Jesper Ravn fra ARK Advokater, der er specialiseret i forsikrings- og erstatningsret.

Stelnumrene på bilerne skaffer de kriminelle sig blandt andet på nettet. En af de sager om fiktive biler, som Jesper Ravn beskæftiger sig med, omhandler en Porsche fra Mellemøsten.

»Ved henvendelse til en Porsche-forhandler fik vi oplyst, at bilen aldrig havde været serviceret på hverken et dansk eller et tysk autoriseret Porsche-værksted, selvom bilen var registreret som importeret fra Tyskland. Bilen var endvidere i importpapirerne udstyret med en falsk tysk registreringsattest,« fortæller Jesper Ravn.

Forsikringssvindlen med fiktive biler har den fordel i forhold til de klonede biler med forfalskede stelnumre, at de kriminelle ikke behøver at gå igennem besværet med at skaffe en stjålen luksusbil og efterfølgende få stelnummeret ændret, før bilen typisk sælges videre som reservedele, inden den meldes stjålet.

»Det kræver forfalskede registreringsattester og en synshal, hvor man kan få nogen til at sige god for en importeret bil, som de aldrig har set, da bilen jo ikke eksisterer,« fortæller Jesper Ravn.

Det er forbavsende, hvor godt det ofte er lavet. Faktisk er det ofte næsten ikke til at se, at stelnummeret er ændret.

Arne Knippel, kontorchef, Forsikring & Pension

Ifølge Jesper Ravn optræder der ofte personer fra bandemiljøer i såvel sagerne om klonede som fiktive biler.

»Bilerne bliver typisk registreret som leasingbiler hos et ganske lille firma, der så henvender sig til et større etableret leasingfirma for at spørge, om de kan finansiere kontrakten. Det er efter det er sket, at bilen bliver meldt stjålet.«

Ifølge kontorchef Arne Knippel fra forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension, er der det problem med de klonede og fiktive luksusbiler, at man ikke får noget ud af at udsende en efterlysning til udlandet.

»Tilbagemeldingen kan være, at den efterlyste Porsche, Range Rover eller Mercedes holder i garagen nede hos dens ejer i Schweiz,« siger Arne Knippel.

Ifølge Knippel er der sket en professionalisering på svindlersiden. Det gælder i særdeleshed for forfalskning af bilers stelnumre.

»Det er forbavsende, hvor godt det ofte er lavet. Faktisk er det ofte næsten ikke til at se, at stelnummeret er ændret. I gamle dage foregik ændringen af stelnumre på stjålne biler i Østeuropa. Men i dag finder forfalskningerne sted på værksteder i mange lande herunder også Danmark.«

Ifølge Arne Knippel er der flere værktøjer i skuffen til at dæmme op for den kriminelle aktivitet.

»I EU har vi et samarbejde omkring registrering af biler i det såkaldte Eucaris-register, hvor man kan gå ind og kontrollere bilers historik - herunder om bilen er eksporteret. Problemet er, at Danmark på grund af vores EU-forbehold ikke er medlem af Eucaris-samarbejdet. Derfor kan myndighederne ikke bare gå ind og slå op. I stedet skal de for hver eneste bil fremsende en forespørgsel per e-mail. Og det gør jo kontrollen mere omstændelig og tidskrævende,« siger Arne Knippel.

BRANCHENYT
Læs også