Finans

Skandalen om Danske Banks inkassosystem vokser i omfang

Danske Bank har i forbindelse med sin egen undersøgelse af inkasso-sagen fundet flere potentielle problemstillinger, oplyser banken.

Foto: Jens Dige/POLFOTO/Arkiv

Skandalesagen, der har ramt Danske Banks inkassossystem, kan potentielt være større end først antaget.

Det oplyser Danske Bank fredag eftermiddag i en pressemeddelelse.

Finanstilsynet bad i starten af september Danske Bank om en redegørelse i sagen om gældsinddrivelsessystemet, og det er i den forbindelse, at banken nu har opdaget flere potentielle problemer.

»Danske Bank har i forbindelse med analyserne af sagen identificeret en række yderligere mulige problemstillinger, som vi undersøger med henblik på at opnå en fuld forståelse og håndtere dem på en passende måde,« skriver banken.

»Det drejer sig blandt andet om problemstillinger vedrørende renter på rykkergebyrer, fejlbehæftede oplysninger i forbindelse med retssager, mæglersalærer og ukorrekt registrering af skattemæssige oplysninger,« står der endvidere.

Finanstilsynet bad om redegørelsen på baggrund af en række artikler, som TV 2 og Berlingske har bragt.

Sagen handler om, at Danske Bank i årevis opkrævet for meget i gæld i bankens inkassoafdeling, også selvom banken på et tidligere tidspunkt har været vidende om problemerne.

Danske Bank meddelte torsdag, at banken nu sætter omkring 17.000 kunders inkassosager i bero, indtil de er blevet gennemgået mere nøje.

I redegørelsen, som Finanstilsynet nu har modtaget, indrømmer banken også, at dele af ledelseslaget har kendt til problemerne med inkassosystemet.

»I hvert fald dele af problemstillingen har igennem årene været kendt visse steder og på forskellige niveauer i organisationen, herunder blandt ledere, men på trods af forsøg på at afhjælpe problemerne, blev der aldrig taget ordentligt hånd om de underliggende fejl, hvorfor problemerne desværre fik lov til at eksistere gennem mange år,« skriver banken.

Ifølge banken er potentielt op mod 106.000 kunder ramt af risikoen for overopkrævning på grund af fejlene.

Chris Vogelzang, adm. direktør i Danske Bank, beklager fejlene.

»Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter. Vi kan desværre ikke lave om på de fejl, der er begået, og som ikke tidligere er blevet håndteret ordentligt. Men vi kan – og det er det, vi er i fuld gang med – sørge for, at vi undersøger problemerne til bunds, retter fejlene og kompenserer kunderne fuldt ud,« udtaler han i pressemeddelelsen.

Læs også