Finans

Danske Bank: 400 kunder muligvis ramt af opskruede Home-salærer

Danske Bank har fundet frem til knap 400 inkassokunder, der kan have betalt overpris til Home ved hussalg.

Danske Bank tager afstand fra en tidligere praksis med brug af opskruede Home-salærer overfor stærkt gældsatte kunder, der blev tvunget til at sælge deres bolig. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix.

Danske Bank har foreløbig fundet frem til knap 400 kunder, som kan være blevet ramt af en tidligere praksis i storbanken om brug af forhøjede salærer overfor gældsatte kunder, der blev tvunget til at sælge deres bolig.

Det anfører banken i en pressemeddelelse, der gør status i den udskældte praksis, som flere medier har afdækket.

»Det er en fuldstændig uacceptabel praksis, som aldrig burde have eksisteret i banken. Vi beklager den og er ved at undersøge, hvordan den opstod,« siger Thomas Mitchell, privatkundechef i den danske del af Danske Bank-forretningen.

Sagen, som bankdirektøren undskylder for, handler om, at Danske Bank i årevis instruerede bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, om direkte at kræve overpris af de af bankens økonomiske trængte kunder, der gik med til at sælge deres bolig for at indfri en del af gælden til Danske Bank.

De sårbare kunder blev af Danske Bank opfordret til at bruge Home ved boligsalget. Skete det, lød instruksen fra Danske Bank, at Home gerne måtte kræve et højere salær af kunderne, end hvis de havde valgt en hvilken som helst anden mægler på markedet.

Det er en fuldstændig uacceptabel praksis, som aldrig burde have eksisteret i banken.

Thomas Mitchell, Danske Banks privatkundechef i Danmark

Det fremgår af interne dokumenter, som Berlingske og TV2 tidligere har omtalt.

De knap 400 sager kan dog vise sig kun at være første bølge i Home-skandalen, idet Danske Bank oplyser, at man fortsat er ved at gennemgå »den slags ejendomshandler i perioden 2013-2019 for at finde frem til yderligere sager, hvor Home blev brugt som mægler«.

»Vi er samtidig ved at undersøge, om den (bankens praksis, red.) har resultateret i, at nogle kunder har betalt for høje salærer til Home. Hvis det er tilfældet, vil vi selvfølgelig kompensere de kunder,« udtaler Thomas Mitchell.

Sagen har allerede fået Forbrugerrådet Tænk til at lange ud efter Danske Bank.

»Det er en meget uheldig sag, fordi det rammer nogle, som er dybt forgældede. Banken beder folk om at betale en overpris, som betyder, at deres gæld bliver højere, end den er i forvejen,« udtalte Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, til Ritzau, da sagen kom frem for fire uger siden.

Danske Bank oplyser, at man venter at have kontaktet med »alle relevante kunder« senest i 1. kvartal 2021.

BRANCHENYT
Læs også