Finans

Danske Bank: Rod i håndtering af kundesager sendt til inkasso ude i byen

Nye afsløringer viser, at Danske Bank har sendt fejlagtige gældsopgørelser videre til eksterne inkassobureauer.

Danske Bank-topchef Chris Vogelzang har haft et travlt 2020 med flere trælse sager.: Foto: Jens Dresling.

Danske Bank har ikke kun haft rod i den interne opkrævning af gældsplagede kunder. Nye oplysninger viser, at problemerne fulgte med, når storbanken sendte sagerne videre til eksterne inkassofirmaer.

Det skriver Berlingske og TV2 med afsæt i interne dokumenter, som de to medier er kommet i besiddelse af.

Danske Banks pressechef, Stefan Singh Kailay, forklarer, at den nuværende ledelse har informeret inkassobureauerne om fejl i bankens gældsinddrivelse i det øjeblik, at banken er blevet bekendt med problemerne.

»Det skete i perioden fra november 2019 tog frem til udgangen af september i år, hvor vi besluttede at sætte al gældsafvikling via inkassobureauer på pause,« udtaler Stefan Singh Kailay til Berlingske.

De nye oplysninger i Danske Banks fejlramte gældsinddrivelse er det seneste kapitel i en række af møgsager for Danske Bank de senere år.

Sidste måned kom f.eks. frem, at Danmarks største bank i årevis instruerede bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, om direkte at kræve overpris af de af bankens økonomiske trængte kunder, der gik med til at sælge deres bolig for at indfri en del af gælden til Danske Bank.

De sårbare kunder blev af Danske Bank opfordret til at bruge Home ved boligsalget.

Skete det, lød instruksen fra Danske Bank, at Home gerne måtte kræve et højere salær af kunderne, end hvis de havde valgt en hvilken som helst anden mægler på markedet.

Før gældinddrivelses- og salærsagen kæmpede Danske Bank med den såkaldte Flexinvest-sag, der kort handlede om, at banken gennemførte gebyrstigninger overfor ca. 87.000 kunder med et opsparingsprodukt kaldet Flexinvest Fri.

En trist cocktail af lave afkast og bankens forhøjede gebyr betød, at kunderne pludselig stod med et tabsgivende produkt, uden at banken af den grund greb ind.

I salærsagen har Danske Bank foreløbig fundet frem til knap 400 kunder, som kan være blevet ramt af bankens tidligere praksis, men storbanken vil fortsætte med at kontakte »alle relevante kunder« for at få ryddet op i sagen, lyder det.

I Flexinvest-sagen fik Danske Bank-ansatte sved på panden, da banken blev pålagt af Finanstilsynet at holde møder med samtlige berørte kunder. Det betød 70.000 kundemøder på 365 dage.

BRANCHENYT
Læs også