Finans

5.000 kunder ramt af problemer i Jyske Bank - ekspert undrer sig over radiotavshed

Jyske Bank er én af de banker, hvor der har været problemer med gældsinddrivelsen, lyder det fra Finanstilsynet.

Jyske Banks hovedkontor i Silkeborg. 
Foto: Mikkel Berg Pedersen.

Der er radiotavshed fra Jyske Bank, efter at det i dag er kommet frem, at tusindvis af kunder i banken ikke har fået håndteret deres gældssager korrekt.

»Vi har ingen kommentarer til tilsynets pressemeddelelse,« lyder det fra Erik Qvirin Hansen, der er direktør for kommunikation og marketing i Jyske Bank.

Det, Jyske Bank ikke har nogen kommentar til, er en udmelding fra Finanstilsynet om, at der er fundet fejl og mulige fejlkilder i gældsinddrivelsen i Jyske Bank, Nordea og Nykredit. Flest kunder er berørt i Jyske Bank.

Den manglende kommunikation fra Jyske Bank undrer bankeksperten Lars Krull, der er seniorrådgiver på Aalborg Universitet.

»Når man har haft problemer i gældsinddrivelsen, kunne det have tjent dem, at de var gået ud og havde forklaret, at der var de og de problemer. Man skal da altid bare komme med forklaringen, for samtale fremmer forståelsen,« siger Lars Krull.

I Forbrugerrådet Tænk undrer man sig også.

»Det er mærkeligt. Hvorfor er man bange for at komme med en kommentar?,« siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

»Hvis man skal hæve sig lidt op i helikopteren, så handler sager som disse om tilliden til banksektoren. Det siger Finanstilsynet også, og jeg troede egentlig, at man havde forstået, at dette er så kildent et emne, at det kræver en vis åbenhed,« siger cheføkonomen.

Af Finanstilsynets pressemeddelelse fremgår det, at der ca. er 5.000 berørte kunder i Jyske Bank. I Nordea drejer det sig om »færre end 3.500« kunder, mens der i Nykredit er tale om ca. 200 sager.

Nykredit har heller ikke ønsket at kommentere problemerne. Den eneste af de tre, der ønsker at kommentere problemer, er Nordea. Herfra lyder det, at man er i gang med at undersøge de tusindvis af sager »enkeltvis og manuelt for at afklare, om de kan have betalt for meget som konsekvens af fejlen«.

»Vores resultater viser på nuværende tidspunkt, at kunderne i ca. 50 pct. af sagerne ikke er blevet opkrævet for meget. I ca. 14 pct. af sagerne er kunderne desværre blevet opkrævet for meget – i gennemsnit ca. 700 kr., og i ca. 36 pct. af sagerne har det ikke været muligt at finde al relevant historisk information for at kunne nå frem til en endelig konklusion,« udtaler Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea.

»Vi arbejder på at finde en løsning i forhold til de kunder, hvor historisk information ikke er tilstrækkelig. Vi vil i øvrigt dobbelttjekke vores resultater for at sikre, at vi konkluderer korrekt. Vi arbejder så hurtigt vi kan og beklager den usikkerhed, det må medføre indtil da« lyder det videre fra Mads Skovlund.

»Vi vil naturligvis kompensere de kunder, som måtte være berørt økonomisk. Som bank skal man kunne stole på, at vores gældsinddrivelse fungerer upåklageligt,« siger Nordea-direktøren..

Meldingen fra tilsynet kommer efter en undersøgelse af gældsinddrivelsen i landets største banker ovenpå skandalen om gældsinddrivelsen i Danske Bank sidste år.

Her afdækkede TV2 og Berlingske, at man i Danske Bank i mange år havde opkrævet for meget fra visse kunder i inkassoafdelingen. Og samtidig kom det frem, at banken var fortsat med at gøre det, selv om der internt i banken var kendskab til problemerne.

Nu står det klart, at der var problemer i tre af de fem undersøgte banker. Udover Danske Bank. Og Finanstilsynet oplyser, at der er blevet fundet to »problemstillinger i gældsinddrivelsessystemerne« i Jyske Bank. Det ene problem var i forbindelse med forældede rykkergebyrer samt beregning af renters rente ved opgørelse af krav i fogedretten.

»Hver enkelt sag er en ulykkelighed. Man kan sige, at der burde være en advokat på den anden side i sager i fogedretten, som kunne regne tallene efter. Men det er bare ikke altid, at de, der havner i fogedretten, har en advokat. Derfor skal det, der kommer til fogedretten, bare være rigtigt,« siger Lars Krull.

Af pressemeddelelsen fra Finanstilsynet fremgår det, at Jyske Bank er i gang med at løse begge problemstillinger, og at alle de ca. 5.000 kunder bliver kompenseret.

Lars Krull mener overordnet, at det er »godt, at problemerne i bankerne nu er kommet frem i lyset, så det kan blive løst og niveauet blive hævet.«

»I den ideelle verden sker der ikke fejl, men vi lever i den rigtige verden sker der fejl. I forhold til størrelsen på pengeinstitutterne er det på et niveau, der ikke er overraskende, da det ikke er et område med høj fokus,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også