Finans

Dansk fintechselskab får millionindsprøjtning fra tidligere Mastercard-topchef

Cardlay, der har udviklet en softwareløsning til firmakreditkort, får tilført nyt stort millionbeløb. Samtidig træder tidligere topchef for Mastercard Europe ind i bestyrelsen.

Jørgen Christian Juul stiftede Cardlay i 2016 efter at have solgt Wallmob. Arkivfoto: Carsten Bundgaard.

Det danske fintechselskab Cardlay kan se frem til både at få tilført et stort tocifret millionbeløb og samtidig byde velkommen til et prominent navn i bestyrelsen.

Cardlay, der har udviklet en softwareløsning, der skal gøre det lettere for ansatte at benytte deres firmakreditkort, får pumpet 60 mio. kr. i frisk kapital ind i på kontoen, oplyser selskabet.

Pengene kommer fra den nuværende investor Gundersen Family Office, samt fra den tidligere topchef for Mastercard Europe, Javier Perez, gennem hans investeringsselskab Global Paytech Ventures.

Som en del af aftalen træder Javier Perez ind som næstformand i Cardlays bestyrelse.

»Vi står lige nu i en position, hvor vi indgår vigtige partnerskaber i forhold til vores fremtidige, globale vækststrategi. Derfor er timingen helt optimal. Javier Perez har et kæmpe netværk i betalings- og finanssektoren. Så han kan åbne nogle døre, som vi ikke selv kan,« siger Torben Frigaard, der er bestyrelsesformand i Cardlay.

Softwareløsningen, som Cardlay har udviklet, sørger for, at virksomhederne ud over kortet og kontoen også får en automatisk bogføring af de ansattes udgifter, en bedre kontrol med posterne og en systematisk refundering af moms fra indkøb foretaget i udlandet.

Bag Cardlay, der blev stiftet for fem år siden i Odense, står serieiværksætteren Jørgen Christian Juul, der i dag er adm. direktør i firmaet.

Han solgte i 2014 det cloudbaserede kassesystem Wallmob for 100 mio. kr, inden han kastede sig over markedet for firmakort.

I efteråret 2019 fik Cardlay en af den danske fintechbranches hidtil største kapitalindsprøjtninger, da tunge navne som Seed Capital og SEB i skød 70 mio. kr. ind i virksomheden.

Sidste år indgik Cardlay desuden et partnerskab med Mastercard, der via stribevis af udstederbanker står bag 50 millioner firmakort i Europa svarende til 70 pct. af markedet.

Den seneste kapitalindsprøjtning falder dog også på et tørt sted. Cardlay har endnu ikke formået at kaste et overskud af sig, og det seneste årsregnskab fra 2019 viste et underskud på næsten 24 mio. kr.

Året før viste bundlinjen et minus på 12 mio. kr.

Læs også