Finans

Danica taber kampen om danskernes rekordhøje milliardindbetalinger

Velliv har haft så meget succes de seneste år, at selskabet står til at blive større end Danica Pension målt på pensionsindbetalinger i år. Danica har i flere år tabt markedsandele.

Topchef Ole Krogh Petersen er ikke bekymret over udviklingen i de årlige præmieindbetalinger i Danica Pension, fordi kapitalen under forvaltning ifølge ham er det afgørende. Foto: Stine Bidstrup

Danica Pension har de seneste år tabt så meget momentum, at konkurrenten Velliv i år står til at overtage positionen som det næststørste pensionsselskab målt på årlige pensionsindbetalinger.

Danica Pensions kunder indbetalte 27,9 mia. kr. i 2020, mens Vellivs kunder indbetalte 27,1 mia. kr.

Men siden 2015 er Danicas markedsandel faldet med 4,3 pct. point, mens Velliv er gået 5,2 pct. point frem.

Jeg ønsker ikke væksten for vækstens skyld, men kun så længe den er lønsom.

Ole Krogh Petersen, adm. direktør i Danica

Hele markedet er i vækst, men Danica har de seneste år primært fokuseret på de eksisterende kunder efter opkøbet af konkurrenten SEB Pension, som blev annonceret i december 2017. Derfor står Velliv til at overtage pladsen som næststørst i år målt på de årlige indbetalinger fra kunderne.

»Det vigtige for mig er, at vi driver en sund og lønsom forretning, og at den vækst, vi får ind, er lønsom. For jeg ønsker ikke væksten for vækstens skyld, men kun så længe den er lønsom,« siger Ole Krogh Petersen, adm. direktør i Danica.

Ifølge ham har Danica dog fået så meget styr på den sammenlagte forretning, at selskabet i 2020 har skruet mere op for ambitionerne om at erobre nye kunder.

»Danica er overordnet set i en fin udvikling. Vi har en god, lønsom vækst i 2020, og det ser ud til at fortsætte ind i 2021,« siger Ole Krogh Petersen.

Vi og branchen har klaret os godt målt på afkast, men Vellivs kunder vinder alligevel, fordi de også får bonus og renter.

Steen Michael Erichsen, adm. direktør i Velliv

Som det eneste af de store pensionsselskaber er Danicas samlede forretning gået tilbage de seneste tre år. Udbetalingen af pensioner og andre ydelser har i perioden været 5,6 mia. kr. større end indbetalingen af pensionsmidler.

Det er ifølge Danicas topchef ikke væsentligt. Det er konkurrenten PFA - som er landets største pensionsselskab, og som har haft en samlet fremgang i forretningen på 45 mia. kr. i perioden - ikke enig i.

»Som pensionsforretning er der enorme fordele i at være stor, fordi omkostningerne så kan fordeles på flere kunder, så vi bliver mere konkurrencedygtige. Derfor er det vigtigt, at vi har en nettotilgang, og at forretningen udvikler sig på den måde,« siger Jesper Steensen, direktør for virksomheds- og organisationskunder i PFA.

Danica fokuserer i stedet på, hvordan kapitalen under forvaltning er vokset fra 387 mia. kr. i 2018 til 446 mia. kr. i 2020. Det er væsentligt mere end Vellivs 223 mia. kr.

Den helt store vinder af slaget om danskernes årlige indbetalinger, Velliv, forklarer succesen med indførelsen af et slags Kinder-æg, hvor der er tre kilder til afkast.

»Vi og branchen har klaret os godt målt på afkast, men Vellivs kunder vinder alligevel, fordi de også får bonus og renter på DinKapital (tilbud til kunderne om at få en særlig attraktiv forrentning på en mindre del af opsparingen, red). Faktisk har kunderne alene i bonus fået udbetalt 1 mia. kr. på deres NemKonti i de fire år, hvor vi har været kundeejet. Det er penge, der ellers vil have havnet hos aktionærerne eller andre,« siger Steen Michael Erichsen, adm. direktør i Velliv.

Det er en klar fordel for Velliv, at de nu er ejet af kunderne og ikke Nordea.

Jørgen Svendsen, adm. direktør i AFPR

En pensionsekspert roser da også Velliv for at gøre det godt.

»Det er en klar fordel for Velliv, at de nu er ejet af kunderne og ikke Nordea. For så kan flere penge gå til kunderne,« siger Jørgen Svendsen, aktuar og adm. direktør i pensionsmæglerselskabet AFPR.

Han peger samtidig på, at Danica har det svært, fordi der skal sendes penge videre til ejeren, Danske Bank.

»Det betyder, at selskabet hele tiden skal være noget bedre til at drive forretningen end alle andre, og det er svært med indførelsen af de moderne markedsrenteprodukter, hvor prisen fremgår meget tydeligt på ensartede produkter,« siger Jørgen Svendsen.

Han peger - ligesom PFA - på, at kundeejede selskaber som PFA og Velliv generelt har taget markedsandele de seneste år på bekostning af de aktionærejede selskaber.

Læs også