Finans

Forsikringsselskaber kræver bæredygtig opførsel af kunderne

Forsikringskoncernen If kræver nu, at de store virksomhedskunder efterlever FN’s bæredygtighedsprincipper – eller risikerer de ikke at kunne blive forsikret. Tiltaget roses af eksperter, og andre store selskaber har lignende tanker.

»Jeg vil påstå, at dem, som virkelig følger dagens standarder for etik og moral, har en kultur, som i snit er bedre end dem, der ikke gør det,« siger Morten Thorsrud, adm. direktør for If Forsikring, der nu vurderer kunders indsats inden for bl.a. klima og menneskerettigheder, før der bliver givet tilbud om forsikring. Foto: PR

Forsikringsselskabet If tager nu et usædvanligt skridt i debatten om klima og socialt ansvar og stiller som det første selskab kontante krav til sine kunder om bæredygtighed. Opfører store virksomheder sig ikke tilfredsstillende inden for bl.a. miljø og menneskerettigheder, risikerer de at blive droppet som forsikringskunder.

»Vi mener, det her er en del af den rolle, vi bør tage som ansvarligt forsikringsselskab, og som på mange måder er en del af den type selskab og kultur, vi ønsker at repræsentere,« siger Morten Thorsrud, koncernchef i If, der forsikrer 3,6 mio. kunder i de nordiske lande og Baltikum...

Læs også