Finans

Danske Bank finder ny fejl: 140.000 kunder kan være ramt

I arbejdet med at rydde op i gamle kundesager har landets største bank fundet en ny fejl.

Artiklens øverste billede
Danske Bank har fundet en ny fejl, som kan have berørt mange kunder. Foto: Jens Dresling

Danske Bank har opdaget en ny fejl i sit arbejde med at rydde op i fejl i gamle kundesager.

Der er tale om en fejl i sagen om fejlagtige renter på rykkergebyrer og kan have ramt flere end 140.000 kunder.

Det oplyser Danske Bank i en statusopdatering om fejl i ældre kundesager.

»I vores arbejde med at rydde op i problemet med uretmæssig opkrævning af renter på rykkergebyrer har vi for nylig identificeret et andet rykkergebyr, hvor vi muligvis også har begået en fejl. Det betyder desværre formentlig, at antallet af kunder, der er berørt af problemet med rykkergebyrer, kommer til at stige betragteligt,« lyder det fra Peter Rostrup-Nielsen, der står i spidsen for arbejdet med at håndtere de ældre kundesager.

Danske Bank oplyser, at det oprindelige antal kunder, som har været berørt af, at Danske Bank fejlagtigt har opkrævet renter på rykkergebyrer, er blevet reduceret med ca. 13.000, så tallet nu ligger på ca. 347.000 kunder. Dertil kommer altså så de 140.000 kunder, som kan være berørt af det nye problem.

»Vi er i gang med at undersøge problemstillingen nærmere og vil selvfølgelig kompensere de berørte kunder hurtigst muligt. Vi forventer fortsat, at der vil være tale om relativt lave beløb, men det skal selvfølgelig ikke ske, og vi har fuldt fokus på at afklare konsekvenserne for vores kunder,« lyder det fra Peter Rostrup-Nielsen.

Fejlene i de gamle kundesager i Danske Bank spænder over inkassosager, rykkergebyrer, mangelfulde estimater for gevinster og tab på aktier samt fejl i bankens skatteservice.

I sagerne om rykkergebyrer har banken siden sin sidste statusopdatering udbetalt kompensation til ca. 6.000 kunder, så det samlede antal kunder, der har modtaget kompensation, nu ligger på ca. 211.000.

Danske Bank oplyser, at ca. 189.000 kunder har fået udbetalt under 10 kr. i kompensation, mens beløbet for de resterende 22.000 kunder ligger på 20 kr.

I forbindelse med opdateringen lyder det, at Danske Bank har fundet frem til 669 kunder i inkassoafdelingen, som har ret til kompensation.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.