Finans

Danske Bank suspenderer gældsinddrivelse for inkassosager: »Vi beklager meget, at vores inkassokunder må vente«

Problemerne i inkassosagerne i Danske Bank er mere komplekse og omfangsrige end først antaget, lyder det fra Danske Bank.

Problemerne i Danske Banks-inkassosager trækker ud. Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters/Ritzau Scanpix

Danske Bank har set sig nødsaget til at suspendere gældsinddrivelsen i sin danske inkassoafdeling. Det oplyser banken i en pressemeddelelse, hvor den er kommet med en opdatering på udviklingen med problemerne i inkassoafdelingen. Det skyldes, at »sagen er mere kompleks og omfangsrig end først antaget,« og man har »løbende fundet yderligere problemstillinger,« lyder det fra banken.

»Vi har afsluttet den oprindelige opgave, men fortsætter med de øvrige problemstillinger, så vi kan få rettet alle fejl, give vores kunder de korrekte oplysninger og kompensere dem korrekt. De yderligere problemstillinger, som udspringer af datafejl i vores inkassosystemer, har vist sig at være større og mere komplekse end først antaget,« udtaler Peter Rostrup-Nielsen, der står i spidsen for arbejdet med at håndtere problemerne i bankens ældre kundesager.

Ifølge opdateringen har Danske Bank nu gennemgået alle de sager, hvor kunderne har været berørt af de oprindelige fire problemstillinger, som har resulteret i fejl i bankens inkassosystem. Banken har fundet frem til, at 7.800 inkassokunder skal have ca. 28 mio. kr. tilbage på grund af overopkrævning. Dertil vil banken udbetale 23 mio. kr. til de berørte kunder for den tid, de kunne have haft pengene til rådighed.

Endelig vil »en lang række« inkassokunder få deres gæld nedskrevet. Men det sker først, når de resterende problemer i inkassoafdelingen er løst.

»Analysen af tilbageværende problemstillinger og deres konsekvenser, samt udbetalingen af kompensation til berørte inkassokunder forventes afsluttet i 2022. De nødvendige rettelser i vores systemer, der skal til for at kunne opgøre restgælden korrekt, kan betyde, at vi først kan genoptage gældsinddrivelsen for inkassokunder i 2023. Vi beklager meget, at vores inkassokunder må vente med at få en endelig afklaring,« lyder det fra Peter Rostrup-Nielsen.

Arbejdet med at rydde op i bankens inkassoproblemer bliver fulgt af en uvildig undersøger. Den uvildige undersøger afleverede i udgangen af oktober en delrapport til Finanstilsynet og Danske Bank. Og det er bl.a. på grund af rapporten, at Danske Bank har sat gældsinddrivelsen i inkassoafdelingen i bero.

Problemerne i Danske Banks inkassoafdeling kom til offentlighedens kendskab sidste år, da TV 2 og Berlingske kunne fortælle, at fejl i bankens it-systemer og data havde ført til, at Danske Bank havde inddrevet gæld, der var forældet.

Læs også
Top job