Finans

Ung virksomhed vil ændre boligmarkedet: Her kan familier sælge deres hus gratis

Danskerne er modne til at skære ejendomsmæglerne væk og selv sælge deres boliger, vurderer en ung virksomhed med store ambitioner.

Louise Gertz har stiftet en virksomhed, WeBrick, med det formål grundlæggende at ændre markedet for boligsalg. Foto: Carsten Snejbjerg.

Louise Gertz har etableret en virksomhed, som gør det muligt for danskere at sælge deres bolig stort set gratis.

Hun har stiftet boligplatformen WeBrick, som digitaliserer bolighandlen og skærer ejendomsmæglerne ud af ligningen.

Det koster typisk 50.000 til 75.000 kr. i salær til ejendomsmægleren at sælge. Det viser en analyse fra 2019 fra Videncentret Bolius.

Ejendomsmæglere taler deres forretning op til at være mere kompleks, end den er, for at beskytte den.

Louise Gertz, adm. dir. i WeBrick

De penge kan danskere spare, hvis de i stedet benytter WeBrick, pointerer den 40-årige iværksætter, som har en baggrund som forretningsudvikler i ejendomsmæglerkæden Danboligs hovedkontor.

Prisen for et typisk hussalg
  • Salær til ejendomsmægler: 50.000-75.000 kr.
  • Markedsføringspakke: 15.000 kr.
  • Mæglergebyr for fremskaffelse af dokumenter: 2.000 kr.
  • El, energi og tilstandsrapporter: 12.750 kr.
  • Betaling for halv ejerskifteforsikring: 8.000 kr.
  • Kurtage/kurstillæg til bank ved låneindfrielse: 3.750 kr.
  • Gebyr for indfrielse af banklån: 2.000 kr.
  • I alt: 93.500-118.500 kr.
Kilde: Videncentret Bolius 2019

»Det er tydeligt, at ejendomsmæglere taler deres forretning op til at være mere kompleks, end den er, for at beskytte den. Men forbrugere kan sagtens selv sælge deres boliger, hvis de får den rigtige støtte,« siger Louise Gertz, adm. direktør i WeBrick.

Tiden er ifølge hende moden til at udbrede en gratis gør-det-selv-model på det danske boligmarked. Også selv om boligen er det mest værdifulde, som de fleste familier råder over.

»Det er en lang proces at ændre adfærden i et samfund, men danskerne skal nok få lyst til at prøve det her. I dag er jeg også mere tryg ved at få min post i e-boks end i postkassen. Vi skal flytte forbrugerne derhen, hvor de også er trygge ved denne form for digitaliseret bolighandel,« siger Louise Gertz.

Hun peger på, at det er blevet normalt at finde sin feriebolig på Airbnb og at købe ind online. Digitaliseringen gør med andre ord indpas i alle mulige sammenhænge.

Blå bog

Louise Gertz, 40 år.

Karriere:

  • Siden 2019: Stifter og adm. direktør, WeBrick.
  • 2017-2019: Forretningsudvikler i Danbolig/Nordea.
  • 2017: Key Account Manager, Brandvenue.
  • 2015-2016: Specialrådgiver i Københavns Kommune.
  • 2015-2016: IT-projektmanager i 2Trace.
  • 2011-2014: Forretningsudvikler i Copenhagen Capacity.
  • 2010-2011: Eksportrådgiver i Eksportrådet under Udenrigsministeriet.
  • 2009-2010: Kommunikationsassistent i Energistyrelsen.

Uddannelse:

  • 2018: Masterclass fra IT-Universitetet i København.
  • 2008: Cand. merc. fra Copenhagen Business School.

Kunder kan gratis sætte deres bolig til salg hos WeBrick, og virksomheden indhenter - uden beregning - op til 50 offentligt tilgængelige boligdokumenter, som er relevante i forbindelse med et salg. F.eks. BBR-oplysninger, kommunens lokalplan og boligens energimærke.

»Vores vision er at etablere en fair forretningsmodel. De offentligt tilgængelige data er dine data som forbruger, så dem skal vi ikke tjene penge på. For os er prisen den samme, uanset om vi henter data på 1 eller 1.000 personers boliger. Og vi skal ikke malke forbrugerne,« siger Louise Gertz.

Ejendomsmæglere løser en lang række vigtige opgaver for kunderne.

Ole Hækkerup, direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening

Fraværet af en ejendomsmægler betyder, at sælger selv skal fastsætte en salgspris, men WeBrick hjælper ved gratis at stille data om lokalområdets prisniveau til rådighed. Man skal også selv stå for fremvisningerne.

Det er muligt at tilkøbe en eller flere ydelser, som WeBrick tilbyder, og som gør, at virksomheden tjener penge.

De omfatter fotografering, udarbejdelsen af en plantegning, markedsføring på sociale medier og hjælp fra forskellige partnere så som en byggesagkyndig, et forsikringsselskab og en advokat.

Der var knap 80.000 bolighandler sidste år, og danskerne betaler hvert år et milliardbeløb i salær til ejendomsmæglere.

WeBricks mål er i løbet af fire år - i 2025 - at sidde på 15 pct. af markedet.

»Det er ambitiøst, men det skal man være, når man vil det her. Allerede i dag er flere modne til den her forretningsmodel, og krisen har skubbet til vores digitaliseringsniveau i Danmark. Under krisen benyttede mange også video og onlinemøder til boligfremvisninger,« siger Louise Gertz.

Næste skridt er at søge mod udlandet, hvor 15 lande er i kikkerten.

Der findes allerede selvsalgs-koncepter som f.eks. Estaldo og Robinhus. De har ansat ejendomsmæglere som en del af deres forretningsmodel. Det har WeBrick ikke. Det er en rendyrket digital selvsalgs-boligplatform.

Tidligere i år lavede analysehuset Voxmeter en undersøgelse, der viser, at 57 pct. af danskerne er tilfredse med den pris, de betaler til ejendomsmæglere.

Ejendomsmæglerne frygter da heller ikke den nye konkurrence.

»Ejendomsmæglere løser en lang række vigtige opgaver for kunderne. Derfor tror jeg, at folk bliver ved med at bruge dem,« siger Ole Hækkerup, direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening.

Som eksempler nævner han, at mæglerne sørger for at en række dokumenter er på plads, at kundernes midler er deponeret med en forsikringsdækning i ryggen, og at ejendomsmæglere er gode til at få mennesker og boliger til at passe sammen, fordi de har prøvet det masser af gange før.

Han er dog ikke i tvivl om, at markedet vil udvikle sig.

»Det er et meget dynamisk marked, hvor der jævnligt kommer nye koncepter fra folk, der prøver nye ting. Men ejendomsmæglerne udvikler sig også hurtigt,« siger Ole Hækkerup.

Investorer
De fem største investorer (som ejer ca. 90 pct. af virksomheden):
  • Louise Gertz, stifter og adm. direktør.
  • Martin Andersen, medstifter og formand.
  • Keld Houen Pedersen, ejer og formand i Nordex Food.
  • Troels Bülow-Olsen, tidl. adm. direktør i Totalkredit.
  • Niels Mortensen, tidl. COO i Nets og Codan/Trygg Hansa.

Udover Louise Gertz står syv investorer bag WeBrick. En af dem er Troels Bülow-Olsen. I begyndelsen af 1990’erne var han med til fundamentalt at ændre realkreditmarkedet, da han som frontfigur for en kreds af mindre pengeinstitutter stablede Totalkredit på benene.

Formålet var at tage konkurrencen op med de stadig større finansielle supermarkeder. Den gang var det stort set altid ejendomsmægleren med boligen til salg, der skaffede boligfinansieringen i det realkreditinstitut, han samarbejdede med.

På et tidspunkt må der komme et hul i markedet, hvor digitale løsninger kan erstatte noget af det, mennesker gør.

Troels Bülow-Olsen, investor i WeBrick

I dag ville man nok kalde det at disrupte markedet, men det ord fandtes ikke den gang.

I 2003 blev Totalkredit solgt til Nykredit. Siden er det blevet landets største realkreditselskab. Troels Bülow-Olsen stoppede som topchef i 2018.

Han er overbevist om, at der også kommer store forandringer på markedet for boligsalg, hvor de store ejendomsmæglerkæder dominerer.

»Jeg tror på, at der kommer en forandring, hvor vi over de kommende år vil se, at det her marked bliver disrupted. Det er forsøgt tidligere, men ikke lykkes. Men på et tidspunkt må der komme et hul i markedet, hvor digitale løsninger kan erstatte noget af det, mennesker gør,« siger Troels Bülow-Olsen.

Louise Gertz fik ideen til den nye virksomhed, mens hun arbejdede med digitale forretningskoncepter som forretningsudvikler i Nordeas ejendomsmæglerkæde, Danbolig. Her følte hun, at der ikke var stor interesse for at foretage en digital transformation til gavn for kunderne, fordi mæglerne hellere ville beskytte deres indtægtskilde.

På en masterclass på IT-Universitetet i 2018 sagde en af holdkammeraterne, at hendes forretningsidé var så god, så hun burde bygge den i virkeligheden.

Det gjorde hun. Hun sagde sit job op og blev selvstændig. Til næste år forventer hun, at virksomheden begynder at give overskud.

»Jeg er bare et helt almindeligt menneske og mor til tre piger - ikke en techguru - som har fået en god idé, ligesom mange andre danskere gør. Min idé var så værd at prøve af,« siger Louise Vinodini Gertz.

Læs også