Nordea kritiserer udskældte betalingsfirmaer - men banken står selv bag et af dem

Det er ifølge Forbrugerrådet Tænk pudsigt, at Nordea støtter et "køb nu og betal senere"-firma, når den type virksomheder ifølge storbanken udnytter et smuthul i lovgivningen.

Ifølge Nordea er Anydays køb nu og betal senere-produkt baseret på en ordentlig forretningsmodel, mens andre køb nu og betal senere-produkter udnytter et smuthul i lovgivningen. Foto: Torben Stroyer

Samtidig med at Nordea i skarpe vendinger kritiserer de virksomheder, som har betalingsmodeller, der gør det muligt uden kreditvurderinger at købe varer på afbetaling, står storbanken selv bag en af virksomhederne.

Firmaer som Viabill og Anyday tilbyder forbrugere gebyr- og rentefrie lån, som skal afdrages i rater. Misser forbrugerne betalinger, udløser det gebyrer, og derfor kan en pizza til 70 kr. ifølge Forbrugerrådet Tænk ende med at koste 700 kr.

Nordeas forbrugerøkonom, Ida Marie Moesby, har ikke lagt fingrene imellem, når hun har udtalt sig om den type betalingstjenester, som markedsfører sig med »køb nu betal senere« og »del din betaling op«.

Ifølge hende kan det lokke forbrugere ud i et overforbrug, og hun kritiserer, at der ikke skal foretages en kreditvurdering.

»Der er et smuthul i lovgivningen i dag, og det synes jeg er et stort problem. For mig at se burde man skulle kreditværdighedsvurdere, når man udsteder et lån, uanset om det er gratis eller ej, for man skal om ikke andet kunne betale hovedstolen tilbage,« sagde Ida Marie Moesby i november til fagmediet Finanswatch.

Vi er da glade for, at branchen selv har råbt vagt i gevær.

Jacob Ruben Hansen, økonom i Forbrugerrådet Tænk

Samme måned sagde hun til Jyllands-Posten:

»Man troede, at man havde reguleret markedet, så det ramte alle typer lån, men lovgivningen tager ikke højde for, at det i dag er god forretning at tilbyde lån, som i udgangspunktet er ”gratis” og ikke har renter og gebyrer.«

Nu viser det sig imidlertid, at en af de banker, som lukrerer på det, som Nordea betegner som et smuthul i lovgivningen, er Nordea selv.

Når forbrugere benytter »køb nu betal senere«-tjenesten Anyday, hvor det er muligt at låne op til 30.000 kr., er det nemlig reelt Nordea Finans, der låner pengene ud.

Det undrer Forbrugerrådet Tænk sig over.

»Vi er da glade for, at branchen selv har råbt vagt i gevær. Det er det mindste, man kan forvente af branchen,« siger økonom Jacob Ruben Hansen fra Forbrugerrådet Tænk med henvisning til Nordeas forbrugerøkonoms kritik af tjenesterne.

»Men det er da pudsigt, at Nordea så støtter et rent »køb nu og betal senere«-firma med kapital og knowhow,« fortsætter han.

Forbrugerrådet Tænk har lavet undersøgelser, der viser, at specielt unge fortryder deres småkøb og mister overblikket og derfor kan ende i en gældsspiral.

Nordea har ifølge konsulenthuset Voxmeter stadig et tyndslidt image oven på sager om skatteunddragelse og kundeutilfredshed pga. nedbrud i netbanken og lange svartider, når kunder gerne ville i kontakt med banken.

»En sag som denne er derfor værre for Nordea end for eksempelvis Arbejdernes Landsbank eller Ringkjøbing Landbobank, som begge har et langt bedre image, fordi de ikke har dårlige sager, som klæber til dem,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

Nordea har ellers i en længere periode været inde i en positiv udvikling med et forbedret image og øget kundetilfredshed, som alt i alt har resulteret i en mindre fremgang i antallet af nye kunder.

»Så det er ikke en katastrofe for Nordea, som det i langt højre grad ville være, hvis det var Danske Bank, som finansierede betalingstjenesten,« siger Christian Stjer.

Finans er i besiddelse af en e-mail fra Anyday til en kunde, hvoraf det fremgår, at kundens lån er overdraget til sikkerhed til Nordea Finans.

»Anyday (CVR-nr. 41140216) administrerer betalingen på vegne af Nordea Finans Danmark A/S, og du skal derfor betale efter Anyday A/S’ anvisninger til konto i Nordea Bank Danmark A/S indtil Nordea Finans Danmark A/S måtte give anden betalingsanvisning,« skriver Anyday til kunden.

På sin hjemmeside skriver Nordea Finans, at den støtter Anyday i udrulningen af en delbetalingsløsning til webshops med initial funding og kompetencer på finansieringsområdet.

I vores øjne er Anydays Buy-Now-Pay-Later-produkt baseret på en ordentlig forretningsmodel.

Christian Jensen, direktør i Nordea Finans

Nordea vil ikke stille op til interview om sagen, og Finans har derfor ikke haft mulighed for at stille spørgsmål. Men i en skriftlig kommentar skriver direktør Christian Jensen fra Nordea Finans:

»Det er korrekt, at Nordea Finans har et strategisk samarbejde med Anyday. I vores øjne er Anydays Buy-Now-Pay-Later-produkt baseret på en ordentlig forretningsmodel, der er fair og fornuftig for forbrugerne.«

Samtidig peger han på, at Anydays indtjening primært kommer fra det gebyr, som virksomheder betaler for at bruge løsningen.

»Indtjeningen er altså ikke båret af høje gebyrer, når først kunden har foretaget sit køb. Hertil sker det første afdrag på købet allerede i forbindelse med selve købet. Det vil altså sige, at forbrugerne allerede tidligt i forløbet mærker vægten af købet i privatøkonomien,« skriver Christian Jensen.

Han oplyser, at »vi støtter budskabet fra vores forbrugerøkonom«, når hun peger på, at forbrugere skal være opmærksomme på ikke at købe for mere, end man har brug for og råd til, og at man skal undgå at ende med høje gebyrer og rykkere.

»Ida Marie Moesbys kritik har ikke været rettet mod Anyday. I stedet har hun med rette rejst en bekymring på området, som vi deler. Det er blandt andet derfor, vi har engageret os i Anyday, for at være med til at støtte en aktør, som vi oplever forbrugerne kan have tillid til,« skriver Christian Jensen.

Det er altid skidt at sige ét og gøre noget andet.

Mikael Baden, kommunikationsrådgiver i Friday

En kommunikationsekspert mener, at forbrugerøkonomens udmelding er »uheldig«.

»Nordeas forbrugerøkonom har jo set noget, som får hende til at melde ud, at især unge mennesker kan have svært ved at administrere den nemme og billige adgang til penge. Men det er uheldigt, når banken viser sig selv at understøtte produktet via Anyday. Hun er jo ikke blevet klædt ordentligt på,« siger Mikael Baden, kommunikationsrådgiver og adm. direktør i Friday.

Han oplyser, at han ofte støder på virksomheder, som har svært ved at få kommunikation og opførsel til at gå op i en højere enhed.

»Det er altid skidt at sige ét og gøre noget andet. Og her virker det udefra set som om, at Nordea ikke har helt styr på alle dele af butikken,« siger Mikael Baden.

Anyday reklamerer med, at man kan fylde sin indkøbskurv med det, man ønsker at købe, og blive kreditvurderet »på under 20 sekunder«.

Der er tale om en løsning, »så du kan blive fuldstændig fri for renter, gebyrer og andre ubehagelige overraskelser«, skriver Anyday under overskriften »Delbetaling uden bondefangeri«.

Jeg bryder mig ikke om denne dobbeltrolle.

Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet

Et andet sted skriver Anyday, at »det koster dig ikke noget at bruge Anyday«, men et tredje sted fremgår det, at missede afdrag kan aktivere en normal rykkerprocedure. Det kan udløse gebyrer på op til 100 kr. pr. gang.

Anyday vil ikke oplyse, hvor stort firmaets udlån er, men oplyser i en e-mail, at de udstedte rykkergebyrer gennemsnitligt udgør ca. 16.000 kr. om måneden.

»Indtjeningen er ikke båret af gebyrer, men hvis en forbruger misligholder sine betalinger, da forsøger Anyday at kontakte forbrugeren via e-mail eller telefon, og hvis der fortsat ikke betales, igangsættes et rykkerforløb efter gældende dansk ret,« skriver Martin Jørgensen, kreditansvarlig i Anyday.

Han oplyser, at Anyday ikke har nogen holdning til Nordeas kritik, idet den ikke angår Anydays forretningsmodel konkret. Samtidig oplyser han, at Anyday f.eks. ikke finansierer fastfood så som køb af en pizza til 70 kr. på afbetaling.

»En forbruger kan dog naturligvis købe et andet produkt til 70 kr., fx en bog eller lignende, omend jeg dog skal bemærke, at Anyday indfører et minimumsbeløb pr. ordre på 300 kr. fra januar 2022,« skriver Martin Jørgensen.

Samtidig erkender han, at Anyday er tilgængelig på webshops, der sælger dagligvarer herunder fødevarer.

»Men vi har for nyligt gjort op med vores standpunkt i forhold til netop kategorien ”Mad og drikke”, og vi har derfor valgt at afslutte samarbejdet med alle webshops i denne kategori,« skriver Martin Jørgensen, som ikke oplyser, hvornår den beslutning er truffet.

En bankekspert er kritisk over for Nordea.

»Jeg bryder mig ikke om denne dobbeltrolle, hvor man kritiserer noget, som man selv er med til at understøtte via finansiering,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Læs også
Top job