Finans

Pensionsselskaber overvåger kunderne

Nogle pensionsselskaber overvåger deres kunder for at komme svindel med tab af erhvervsevne til livs.

Nogle pensionsselskaber er begyndt at overvåge deres kunder, når der er mistanke om svindel. Foto: Pöhlmann

Flere af landets pensionsselskaber bruger detektiver til at overvåge deres kunder, hvis der er mistanke om svindel i sager om tab af erhvervsevne. Det viser en rundringning til landets største pensionsselskaber, som Finans har foretaget.

Pensionsselskaberne kopierer dermed en praksis, som forsikringsselskaberne har benyttet i årevis.

Landets største pensionsselskab PFA Pension har undersøgt 53 kunder for svindel de seneste år - 7 af dem med decideret overvågning.

»Vi hverken kan eller vil acceptere, at der er kunder, som forsøger at snyde PFA for store millionbeløb i forbindelse med sager om tilkendelse af f.eks. invalidepension. Heldigvis er det uhyre sjældent, at vi må skride så langt som til observation i disse sager,« siger Dorthe Bundgaard, juridisk direktør i PFA Pension.

Topdanmark A/S har en afdeling på 13 mand, som holder øje med fusk i såvel forsikrings- som pensionsafdeling. Selskabet har i gennemsnit 500 sager om året, hvor der er mistanke om fusk, men kun de 10 af dem vedrører pensionskunder. Resten vedrører forsikringssvindel.

At begynde at pushe detektiver på folk, det ved vi, at folk opfatter som ekstremt intimiderende.

Vagn Jelsøe, Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk

Alm. Brand A/S Pension har haft en enkelt sag inden for de seneste år, hvor selskabet mistænkte en kunde for svindel.

»Her fandt vi gennem observation ud af, at der var et misforhold mellem, hvad kunden havde oplyst os, han kunne, og hvad vi kunne observere, vedkommende var i stand til i sin dagligdag,« siger Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand.

SEB Pension og Nordea Liv & Pension overvåger også deres kunder, når der er mistanke om svindel, mens Danica Pension og AP Pension ikke gør.

Fakta

Forsikring & Pensions overordnede spilleregler for selskabernes undersøgelse

  • Selskaberne sikrer, at de regler der følger af dansk ret nøje overholdes, herunder regler i straffeloven, persondataloven og lov om finansiel virksomhed.
  • Selskaberne undersøger objektivt og hensynsfuldt.
  • Selskabernes undersøgelser skal altid stå i rimeligt forhold til omfanget af den formodede svindel.
  • Selskabernes medarbejdere, der undersøger sager, hvor der er mistanke om forsikringssvindel, må ikke honoreres på en måde, der kan bringe deres objektivitet i tvivl.

Kilde: Forsikring & Pension

Forbrugerrådet Tænk har fulgt udviklingen i forsikringsbranchen med bekymring, og det er nyt for Forbrugerrådet, at pensionsselskaberne følger trop.

»Vi synes, man skal være meget forsigtig med at anvende mere aggressive overvågningsformer over for sine kunder. Det er helt okay, at selskaberne forholder sig til, om folk forsøger at snyde – at de googler og spørger ind til, om det virkelig kan være rigtigt. Men at begynde at pudse detektiver på folk, det ved vi, at folk opfatter som ekstremt intimiderende,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Læs også
Top job