Finans

Nordeas nedtur fortsætter - mister nu også taget på de største virksomhedskunder

Fire års dominans som de største virksomheders bedste bank i Norden sluttede sidste år for Nordea. Ærkerivalen Danske Bank er ny nummer 1.

Det er ikke kun Nordeas privatkunder, som er blevet mere utilfredse med banken. Det gælder også for Nordeas store erhvervskunder. Foto: Nordea. Foto: Torben Stroyer

Nedturen i Nordea breder sig som ringe i vandet.

Efter at have kæmpet med en stribe møgsager - og utilfredse privatkunder i den danske del af banken - det seneste år, må Nordea nu sande, at der også er problemer med de største og yderst lukrative virksomhedskunder på nordisk plan.

Banken mistede sidste år den 1. plads, som den ellers har indtaget fire år i træk som den bedste bank i Norden til at servicere store virksomheder og institutionelle kunder. Ærkerivalen, Danske Bank, overhalede konkurrenten og er ny nr. 1 i Norden.

Det viser den store, årlige analyse af de største bankkunder fra det anerkendte konsulenthus Prospera.

Vi er ikke tilfredse med en stærk andenplads i den samlede nordiske vurdering.

Mathias Leijon, øverste chef for Corportate & Investment Banking i Nordea.

»Det er et forretningsområde, som er meget attraktivt og vigtigt for de store nordiske banker, fordi de virkelig kan sætte deres kapital i spil her, og fordi de store kunder giver en masse lukrative følgeforretninger,« siger Lars Krull, bankekspert og seniorrådgiver på Aalborg Universitet.

For Nordea er det lidt af en bet, idet banken har som strategisk mål at være bedst i Norden til at servicere og rådgive de største virksomheder og institutionelle kunder.

»Som den førende bank i Norden for store erhvervskunder er vores ambition naturligvis at være nummer ét, ikke kun på gode, finansielle resultater, men også målt på kundetilfredshed,« siger Mathias Leijon, øverste chef for Corportate & Investment Banking i Nordea.

Han forventer da også at kæmpe sig tilbage i den gule førertrøje igen.

Vi vil gøre alt for at fastholde positionen.

Glenn Söderholm, direktionsmedlem med ansvar for de største kunder i Danske Bank.

»Vi er ikke tilfredse med en stærk andenplads i den samlede nordiske vurdering, og vores ambition er igen at blive nummer et,« siger Mathias Leijon.

Prospera-undersøgelsen vækker omvendt begejstring i Danske Bank.

»Når man tager i betragtning, at vi har en stor del af vores forretning placeret i Danmark, er det rigtig flot, at vi ligger nr. 1 i Norden. Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med,« siger Glenn Söderholm, direktionsmedlem med ansvar for de største kunder i Danske Bank.

Han har tænkt sig at forsvare førstepladsen med næb og klør.

»Vi vil gøre alt for at fastholde positionen,« lyder det fra Glenn Söderholm.

Top 3: De bedste banker ifølge de store virksomheder og institutionelle kunder:

  Norden Danmark Finland Sverige Norge
1 Danske Bank Danske Bank Danske Bank SEB DNB
2 Nordea Nordea Nordea Danske Bank Nordea
3 SEB SEB SEB Nordea SEB

Kilde: Prospera.

Læs også