Finans

Saxo Bank tvinges til at fortælle kunder om hemmelig gevinst

Kunder, der er skaffet ind i banken med provisionsbetalinger af ukendt størrelse, skal vide, hvor meget de økonomisk er værd for banken at få ind af døren, lyder det i ny afgørelse fra Finanstilsynet.

Saxo Banks hovedkvarter. Handelsplatformsbanken har fået et påbud fra Finanstilsynet. Foto: PR

Et udskældt samarbejde mellem Saxo Bank og hjemmesiden Daytrader.dk får nu Finanstilsynet til at forsøge at tvinge handelsplatformsbanken til større åbenhed.

Klienter i Saxo Bank, der er skaffet ind via et samarbejde med Daytrader.dk - der til gengæld modtager en hemmelig provisionsbetaling - skal nemlig kende omfanget af, hvor meget de er værd for banken at få som kunder.

Det er ikke nok for Saxo Bank bare at sige, at der er betalt penge til Daytrader.dk for at få folk til at blive kunder i Saxo Bank, lyder det i et påbud fra Finanstilsynet.

De to parter kører sammen en række undervisningsforløb, der potentielt gør deltagerne til kunder i Saxo Bank.

»Finanstilsynet blev i januar 2017 opmærksom på hjemmesiden Daytrader.dk, der bl.a. annoncerer med ”Tradingeksperimentet”. Tradingeksperimentet beskrives bl.a. som et undervisningsforløb og en ”trading-konkurrence”, hvor den person, der har opnået det højeste procentmæssige afkast ved konkurrencens afslutning vinder et mentorforløb med en professionel investor,« skriver tilsynet om aftalen mellem Daytrader.dk og Saxo Bank, som gav et beløb på flere tusinde kroner til Daytrader.dk for at skaffe kunder ind af døren.

Saxo Bank oplyste i sin dokumentation kunderne om, at der ville blive betalt en løbende provision - men ikke i hvilket omfang. Og den går ikke, mener tilsynet altså:

»Finanstilsynet finder, at det er utilstrækkeligt, at Saxo Bank (..) kun har oplyst kunderne om, at der betales et løbende henvisningshonorar til Blue Screen Media (selskabet bag Daytrader.dk, red.),« skriver finansvagthunden og kræver altså mere åbenhed:

»Så kunderne kan få et rimeligt indtryk af niveauet af præmieringen og dermed, i hvilken grad af betalingen virker incitamentsskabende for Saxo Bank og/eller Blue Screen Media.«

Dermed lægger tilsynet sig tæt op af den kritik, Forbrugerrådet i januar rettede af aftalen over for Finans:

»Det skal være fuldstændig gennemsigtigt for kunderne, hvad de går ind i. Man skal have mulighed for at se, hvem der tjener hvad og hvorfor. Vi har set en lang række eksempler på tvivlsomme handelsplatforme, som mere eller mindre lokker folk til at handle med finansielle derivater, som er voldsomt tabsgivende for gennemsnitskunden. Det er selvfølgelig et stort problem,« lød det dengang fra Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Banken selv retter ind, men påpeger, at det stod i betingelserne, at kunderne kunde ringe til banken, hvis de ville høre om provisionens omfang:

»Vi beklager naturligvis, at tilsynet mener, at vi ikke grundigt nok har oplyst kunderne om størrelsen på  henvisningshonoraret i aftalen med Blue Screen Media, og vi har rettet ind efter påbuddet. Kunderne var dog oplyst om, at de til en hver tid kunne få detaljerede oplysninger om honorarets faktiske størrelse ved henvendelse til banken,« lyder det i en skriftlig kommentar fra Saxo Bank-finansdirektør Steen Blaafalk.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Få historierne om de iværksættere, der har potentialet til at redefinere dele af dansk erhvervsliv. Få magasinet her
BRANCHENYT
Læs også