Finans
BREAKING

Nordea bløder kunder i "skræmmende" omfang: 15.000 kunder har forladt banken og 372.000 overvejer at følge trop

Mange danske kunder har forladt Nordea i første halvår, og 40 pct. af de tilbageværende 930.000 kunder overvejer at gøre det samme.

Frank Vang-Jensen, ny topchef i Nordea i Danmark, arbejder benhårdt på at vende skuden for igen at få flere og mere tilfredse kunder. Foto: Tobias Nicolai

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Køen af kunder, som ønsker at forlade Nordea, bliver længere og længere.

Da den nordiske bankgigant for nylig offentliggjorde regnskab for første halvår 2017, nægtede bankens nye chef i Danmark Frank Vang-Jensen at offentliggøre, hvor mange kunder banken havde mistet i 2017, men en ny undersøgelse fra Voxmeter, der er baseret på i alt 224.000 interviews om året,  afslører, at Nordea har mistet i omegnen af 15.000 kunder i årets første seks måneder.

»Nordea har en bred vifte af udfordringer, som gør, at kunderne er utilfredse. Mange har allerede forladt banken, og flere ser ud til at ville gøre det i fremtiden,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

Det er jo et skræmmende højt tal.

Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

Nordea meddelte i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2016 i slutningen af januar i år, at banken mistede 25.000 kunder sidste år. Og ud af de 930.000 kunder, som banken nu har tilbage, svarer mere end 40 pct., at de overvejer at forlade banken. Det svarer til 372.000 kunder.

Og det er et tal, som bør give Nordeas ledelse søvnløse nætter.

»Det er jo et skræmmende højt tal. Godt nok har vi efter finanskrisen generelt set flere danskere være utilfredse med deres bank, men 40 pct. skilsmisseparate kunder er virkelig mange. Det er et udtryk for, at kunderne ikke opfatter Nordea som en god samarbejdspartner i forhold til deres privatøkonomi. Nordeas kunder retter derfor i stigende grad blikket mod andre banker for at se, hvad de kan tilbyde,« siger Christian Stjer.

Bankekspert John Norden fra prissammenligningsportalen Mybanker.dk kan godt genkende billedet af, at Nordea har modvind på cykelstien i øjeblikket.

»Nordea har haft en række sager, som har sat banken i et dårligt lys. Men utilfredsheden med banken handler ikke kun om manglende hvidvaskindsats eller nogle kunders skatteunddragelse i Panama. Krisen stikker meget dybere,« siger John Norden, partner i Mybanker.dk.

Vi har et stort arbejde foran os.

Frank Vang-Jensen, landechef for Nordea i Danmark.

Nordeas nye chef i Danmark er godt klar over, at banken har en udfordring.

»Jeg har ikke set Voxmeters undersøgelse, så de specifikke tal kan jeg ikke gå nærmere ind i. Vi har en god tilgang af nye kunder, men desværre også afgang af eksisterende kunder, og lige nu er der ikke balance i de tal. Det er en udfordring, som vi er meget bevidste om, og at genskabe en høj kundetilfredshed er ubetinget vores største, enkeltstående fokusområde i banken. Vi har et stort arbejde foran os og har sat gang i en lang række aktiviteter, som kunderne gradvist vil mærke effekten af,« siger Frank Vang-Jensen, landechef for Nordea i Danmark.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også