Forside

Hurtig luksus: Dette kan blive verdens første overlyds-privatfly

Kapløbet om at blive Concordens afløser spidser til.

Siden Concorden landede for sidste gang i 2003, har overlydsflyvning i passagerfly-branchen været en drøm, der ikke har kunne gå i opfyldelse. Det måtte folkene bag Aerion erkende, da finanskrisen satte en stopper for deres udvikling af verdens første private overlydsfly.

Men nu, 13 år efter selskabet blev stiftet, er giganten Lockheed Martin blevet partner på projektet, der nu ser ud til at blive en realitet. Lockheed Martin er pioner netop inden for supersonisk flyvning med stealthflyene F-117, F-22 og F-35. Samarbejdet mellem de to blev annonceret på 50-årsdagen for Concordens præsentation i Toulouse i Frankrig.

Aerion AS2 bliver et fly for de få. Det strømlinede privatfly får plads til maksimalt 12 passagerer. De tre motorer og det laminære design giver en rækkevidde på op mod 5.000 nautiske mil (ca. 9.600 km). Over vand vil den flyve mach 1,4, over land bliver tophastigheden mach 1,2.

Prisen lander på den anden side af 100 millioner dollars. Og har man de penge, må man vente lidt med at bruge dem. Aerion AS2s jomfrutur ventes at blive i 2023, mens certificeringen skulle være på plads i 2025.

Aerion AS2 er ikke det eneste selskab, der barsler med moderne overlydsfly. Herunder kan du se Boom Supersonics bud på et passagerfly med plads til 50 passagerer, der allerede har fået aftaler på plads med Japan Airlines og Virgin Galactic.

Gensyn: 2.335 km i timen: Nu kommer afløseren for Concorden

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.