0

Fyns Politi: Yderligere to dræbte fundet i ulykkestoget fra Storebæltsbroen

Fyns Politi har opjusteret dødstallet fra onsdagens togulykke til otte dræbte. Fire af ofrene er identificeret.

Politidirektør Arne Gram og chefpolitiinspektør Lars Bræmhøj fra Fyns Politi under dagens pressemøde om togulykken på Storebæltsbroen. Foto: Carsten Bundgaard Andersen/Ritzau Scanpix

Det IC4-tog, som onsdag forulykkede på Storebæltsbroen, blev så hårdt medtaget, at politiet først i løbet af natten formåede at granske toget til fulde. Politiets undersøgelser har nu vist, at yderligere to personer mistede livet i ulykken.

Ved et pressemøde torsdag morgen opjusterede Fyns Politi således dødstallet fra seks til otte. Det drejer sig om fem kvinder og tre mænd, ingen børn.

Fire af dødsofrene er identificeret, mens politiet arbejder på at fastlægge identiteten på yderligere fire.

»Vi arbejder så hurtigt vi kan i forhold til at få dem identificeret. Vi gør det under svære forhold. Med DNA-spor og tandkort. Det skyldes, at nogle af de tilskadekomne har meget svære skader,« forklarede Lars Bræmhøj, chefpolitiinspektør i Fyns Politi torsdag morgen.

Politiet oplyste samtidig, at »de omkomne har primært været i den forreste togvogn« og slog fast, at man nu med sikkerhed kan sige, at der ikke er flere dræbte i toget.

Det er endnu usikkert, hvad der præcist forårsagede den værste togulykke i Danmark i 30 år. Lyntoget, der var på vej med København med 131 passagerer og tre DSB-ansatte om bord, forulykkede, efter at det formentlig blev ramt af en lastvognstrailer, som faldt af et modkørende godstog.

Overblik: Togulykke på Storebælt

Torsdag morgen har Fyns Politi opjusteret antallet af dræbte fra seks til otte i togulykken på Storebæltsbroen onsdag.

Her kan du få et overblik over, hvad Fyns Politi og andre myndigheder har oplyst:

  • Ulykken skete omkring klokken 07.35 onsdag på lavbroen på Storebæltsforbindelsen.
  • Et lyntog på vej fra Odense mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog og foretog en hård opbremsning på broen.
  • Toget havde afgang fra Odense klokken 07.11.
  • Der var 131 passagerer og tre medarbejdere om bord.
  • Otte passagerer har mistet livet, mens togpersonalet er i god behold. De dræbte er fem kvinder og tre mænd. Ingen af de omkomne er børn.
  • Politiet er "ret sikre" på identiteten af fire af ofrene. En endelig identifikation af de sidste fire mangler.
  • Politiet er også sikker på, at der ikke er flere omkomne i toget.
  • 16 passagerer er blevet kvæstet i ulykken.
  • Blandt de kvæstede er 14 let tilskadekomne, mens to har "moderate skader". Alle menes at være uden for livsfare.
  • Passagertoget blev ramt af en eller flere genstande på Storebæltsbroen, da det passerede et modkørende godstog.
  • Ifølge Havarikommissionen var det tilsyneladende en tom trailer fra godstoget, der blev blæst af og forårsagede ulykken.
  • Fyns Politi oprettede efter ulykken et krisecenter, hvor de passagerer, der ikke er kommet fysisk til skade, kunne få psykologhjælp.
  • Ved middagstid onsdag blev centret lukket igen.
  • Hos Falck Helpcare har DSB også oprettet et særligt nummer til krisehjælp. Her kan kunder og pårørende ringe for at få hjælp. Nummeret er 70 11 51 55.
  • Desuden kan pårørende kontakte Fyns Politi og Odense Universitets Hospitals katastrofeberedskab på telefonnummer 96 97 00 00.
  • Som følge af ulykken er togtrafikken over Storebæltsbroen indstillet til klokken 10 torsdag. Her vil det ene spor åbne.

Kilder: DSB, Fyns Politi, Ritzau, Banedanmark

Godstoget var lastet med tomme ølflasker og kasser fra Carlsberg, som skulle fragtes fra Høje Taastrup til Fredericia.

Godstoget er ejet af DB Cargo Danmark. Herfra konstaterede kommunikationschef Jan Wildau onsdag over for Jyllands-Posten, at »vi skal holde fast i, at ingen endnu ved, hvad der skete med den vogn«.

»Det eneste, vi ved, er, at der var en vogn, og så var der ikke. Der kan være sket mange ting. En kastevind, metaltræthed, støbefejl eller noget helt andet. Vi ved det ikke,« sagde han.

Havarikommissionen arbejder nu på at klarlægge årsagen til ulykken. Undersøger Bo Haaning udtalte onsdag til Jyllands-Posten, at »det er en del af en lastvognstrailer, som er blæst af og har ramt et DSB-tog«.

»Vi vil gerne finde en årsag og på den baggrund komme med anbefalinger, så det ikke sker igen,« sagde han.

Vejret på Storebæltsbroen onsdag morgen har været i fokus i forbindelse med ulykken, og spørgsmålet om, hvorvidt det var forsvarligt at transportere sættevogne til lastbiler på broen med tog, er blevet rejst.

Der blev målt blæst med op til 20,9 m/s i tiden før ulykken. Ved mere end 21 m/s sænkes hastighedsgrænsen for godstog fra 120 km/t til 80 km/t.

For vindfølsomme køretøjer på vejbanen – eksempelvis høje, lette lastbiler - frarådes kørsel på Storebæltsbroen allerede ved 15 m/s.

Sikkerhedschef i Banedanmark, Martin Harrow, forklarede onsdag til Jyllands-Posten, at målingerne ikke tilsagde, at der skulle indsættes restriktioner på togtrafikken.

»Togene har kunnet køre med fuld hastighed, for vi har ikke registreret gennemsnitlige målinger over de fastsatte grænser,« sagde han og understregede, at det endnu ikke vides, om vinden spillede en rolle i ulykken.

BRANCHENYT
Læs også