Svenskerne vil køre tog i Danmark

Det statsejede svenske togselskab SJ planlægger at køre passagertog fra København til Fyn om to-tre år og senere også til Jylland. Det øger presset på DSB, der i forvejen kæmper med faldende passagertal.

Togpendlere har i årevis klaget over dårlig service, mange forsinkelser og nedslidte tog hos DSB. Bl.a. har pendlertalsmand Michael Randropp, der her står sammen med sin kone, Pia Randropp, gang på gang kritiseret det danske togselskab. Nu er der måske godt nyt på vej for kritikerne, da de svenske jernbaner, SJ, vil til at køre med tog i Danmark – uden at få tilskud. Arkivfoto: Tobias Nicolai

Inden for få år kan der stå SJ på nogle af de tog, der kører fra København til Jylland og Fyn. Den svenske pendant til DSB, SJ, planlægger at sætte moderne hurtigtog ind på flere danske strækninger, fortæller SJ’s administrerende direktør, Crister Fritzson, til Jyllands-Posten.

»Når vores materiel er på plads om to-tre år, vil vi være klar til at køre fra København til Odense og senere til Aarhus, når der bliver elektrificeret hele vejen,« siger han.

SJ, der de seneste år har øget passagertallet med 5-7 pct. om året, mens DSB har oplevet faldende passagertal, vil de næste fem år investere 7,5 mia. kr. i nye tog og renovering af eksisterende – hvoraf nogle efter planen skal til Danmark.

Det er positivt med flere valgmuligheder, og øget konkurrence giver selskaberne motivation til at levere den bedste service og lavere priser.

Laura Kirch Kirkegaard, afdelingsleder hos Passagerpulsen

De togrejsende kan i givet fald se frem til flere – og mere moderne – tog mellem København og Jylland-Fyn og formentlig også lavere priser, da SJ vil lade priserne følge udbud og efterspørgsel. DSB får dermed øget konkurrence på én af de mest lukrative togstrækninger. Vel at mærke uden at SJ skal have én eneste krone i tilskud.

Ifølge Banedanmark er der ikke umiddelbart noget, der forhindrer SJ i at køre med tog i Danmark – og der er også plads til de svenske tog på skinnerne. Kun på Vestfyn kniber det med plads, men en løsning med et ekstra spor er i forvejen på vej.

Trafikprofessor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet mener, det er godt nyt for passagererne med mere konkurrence, men han forudser, at hvis konkurrencen bliver hård, kan det betyde, at staten må øge tilskuddet til DSB’s kørsel på andre strækninger. For nogle af de penge, DSB i dag tjener på ruten København-Aarhus, bruges til at dække underskud andre steder.

Passagerpulsen, der hører under Forbrugerrådet Tænk, følger togdriften nøje, og her er afdelingsleder Laura Kirch Kirkegaard glad for øget konkurrence.

»Det er positivt med flere valgmuligheder, og øget konkurrence giver selskaberne motivation til at levere den bedste service og lavere priser,« siger Laura Kirch Kirkegaard, der dog er bekymret for, hvordan det vil påvirke de togstrækninger, der giver underskud.

Ifølge underdirektør Aske Wieth-Knudsen fra DSB er man klar til konkurrencen.

»Det vil stadig være os, der har flest afgange mellem København og Odense,« siger han.

Torsdag i næste uge præsenterer SJ sine planer for Folketingets transportudvalg.

BRANCHENYT
Læs også