Ny Pandora-chef er kommet elendigt fra start

Selvom Alexander Lacik gør, hvad han kan for at skabe bedre forudsætninger for vækst i 2020, er vejen til at få genskabt tilliden blevet længere.

Så fik Alexander Lacik, adm. direktør for Pandora det danske aktiemarkeds kærlighed at føle. Tirsdagens nedjustering blev straffet med et kursfald på 18 pct. Den danske smykkekoncern har ingen opsparet goodwill at trække på. Foto: Stine Bidstrup

Den nye Pandora-boss, Alexander Lacik, har fået en forfærdelig start. En nedjustering er gift for aktiemarkedets tillid, der i forvejen har været banket ned under gulvbrædderne af dårlig ledelse, utilfredsstillende økonomiske resultater og ugennemsigtige regnskaber. De forværrede salgsprognoser kan i store træk forklares med en endnu skrappere oprydning i alt for store lagre af nærmest usælgelige, gamle smykker, mens nye problemer i især Kina svækker håbet om et forestående comeback for den danske smykkekoncern.

Børsmarkedets respons er nådesløs. Aktiekursen, der siden toppen i marts 2016 stort set kun har kendt en vej, har klaret sig lidt bedre i år med en ny topledelse, der er gået til stålet for at beskytte indtjeningen i takt med den dyre hovedrengøring i butiksnettet. Men den nye nedjustering har kostet uventet mange børsmilliarder, og et kursfald på 18 pct. viser, at skuffelser straffes ekstra hårdt, når det gælder Pandora. Som udgangspunkt kan ingen fortænke Alexander Lacik i at rydde ordentligt op i regnskabsbøgerne og få alle dårligdommene presset sammen i det første regnskabsår, som han ikke kan klandres for...

BRANCHENYT
Læs også