Boozt ramt corona og butiksnedlukning i første kvartal

Hermann Haraldsson, der er direktør i onlinemodevirksomheden Boozt.com. Fotograferet i København. Foto: Tobias Nørgaard Pedersen

Den svenske modeplatform Boozt har været ramt af forbrugernes manglende lyst til at shoppe tøj i årets første kvartal.

Det resulterede i et driftsunderskud, EBIT, på 87,8 mio. svenske kroner mod et driftsunderskud på 21 mio. svenske kroner første kvartal sidste år.

EBIT-marginen faldt til minus 11,5 pct. mod minus 2,9 første kvartal af 2019.

Periodens resultat endte med et underskud på 79,9 mio. svenske kroner.

Regnskabet blev hevet ned af en nedskrivning på 35 mio. svenske kroner som følge af nedlukningen af Boozts fysiske butik Beauty by Boozt i København, oplyser selskabet i regnskabet.

Der var dog en lille fremgang at spore på omsætningen, der steg 7,5 pct. til 766 mio. svenske kroner.

- Året begyndte på linje med vores forventninger, men med udbruddet af coronavirus på de nordiske markeder ændrede situationen sig hurtigt. Mitigerende aktiviteter fra regeringerne for at kontrollere udbruddet havde en betydelig negativ effekt på det overordnede forbrug af mode og beklædningen. Det påvirkede omsætningen i marts negativt, udtaler administrerende direktør i Boozt Hermann Haraldssoni regnskabet.

Der var dog fremgang at spore i salget i april og starten af maj.

Boozt venter nu en stigning i omsætningen på 10 til 20 pct. i 2020 og en justeret EBIT-margin på 1-3 pct. Det er en nedpræcisering i forhold til omsætning, hvor forventningen før dagens regnskab lød på 13-20 pct. stigning i vækst.

BRANCHENYT
Læs også