Flyselskaber er i kapløb om at skabe Concordens efterfølger

20 år efter en Concorde-ulykke i Paris arbejder flyselskaber stadig på at løse overlydsflyenes problemer.

Concordens overlydsbrag gjorde den upopulær flere af de steder, som den fløj hen over. Foto: Stephen Hird/Reuters

Concorden var i mange år kongen af luftrummet, og flyselskaber verden over har ikke opgivet drømmen om at skabe en efterfølger, der kan indtage den ledige plads på tronen.

Lørdag er det 20 år siden begyndelsen på enden for maskinen, der kunne flyve 2.200 kilometer i timen, næsten to gange lydens hastighed.

Den 25. juli år 2000 styrtede en Concorde ned i et hotel i Paris, hvilket kostede 113 mennesker livet, heraf to danskere.

Tragedien medførte en større gennemgang af flyets sikkerhed, og i 2003 blev den helt pensioneret, da det ville blive for dyrt at opgradere flyene, som i forvejen gav underskud.

Men kommercielle overlydsfly kan snart være på vej tilbage.

Tidslinje: Concorden var luftens konge i 27 år

20 år efter at en ulykke med 113 døde i Paris markerede begyndelsen på enden for Concorden, arbejder flere selskaber på at skabe et overlydsfly.

Få her et overblik over årene med Concorden:

  • 2. marts 1969: Concorden foretager sin jomfrurejse, da den franskbyggede prototype 001 letter fra Toulouse i Frankrig.
  • 21. januar 1976: British Airways indsætter Concorden på fast rutefart mellem London og Bahrain. Air France sætter overlydsflyet ind på ruten fra Paris til Rio de Janeiro.
  • 24. maj 1976: Concorden sættes ind på ruterne fra Paris og London til Washington.
  • 22. november 1977: Efter to års tovtrækkeri indgår Concorden i fast rutefart til New York fra London og Paris.
  • 20. april 1979: Det 16. og sidste Concorde-fly foretager sin første flyvning.
  • 1. november 1980: British Airways opgiver at bruge flyet til Bahrain og Singapore fra London på grund af manglende efterspørgsel.
  • 14. april 1989: Britiske luftfartsmyndigheder kræver, at alle Concorde-fly skal tjekkes, efter at et af dem mistede halvdelen af sit haleror over Det Tasmanske Hav. Det var det første uheld efter mere end 20 års flyvning.
  • 21. marts 1992: En Concorde fra British Airways mister en stor del af haleroret under en flyvning fra London til New York.
  • 24. juli 2000: British Airways oplyser, at man har opdaget revner i vingerne på syv af selskabets Concorder, som derfor har fået flyveforbud.
  • 25. juli 2000: En Concorde fra Air France styrter ned i et hotel i Paris. 113 mister livet, heraf fire på jorden.
  • 7. november 2001: Concorden er igen på vingerne på de transatlantiske ruter fra London og Paris.
  • 27. november 2002: Under en flyvning fra London til New York falder en del af et af Concordens fire haleror af.
  • 19. februar 2003: Et Concorde-fly med 56 passagerer på vej fra Paris til New York må nødlande i Halifax i Canada på grund af en motorfejl.
  • 24. oktober 2004: Den sidste kommercielle flyvning med en Concorde gennemføres.

Kilde: Reuters.

Både Boeing, Lockheed Martin og Airbus er ifølge Business Insider i forskellige stadier af udviklingen af supersoniske passagerfly.

Også mindre selskaber er i gang.

Så sent som denne måned annoncerede den lille virksomhed Boom Supersonic, at den har planer om at begynde testflyvninger med overlydsflyet XB-1 i oktober 2021.

Det vil være gøre Boom Supersonic til det første blandt de selskaber, som arbejder på kommercielle overlydsfly, til at begynde testflyvninger.

- XB-1 er det første skridt på vejen mod at bringe overlydsrejser tilbage til verden, siger Blake Scholl, direktør for Boom Supersonic, i en meddelelse ifølge CNN.

Både Concorden og nutidens overlydsfly kæmper dog med en række udfordringer.

For det første er det svært at skabe så hurtigt et fly, uden at det går voldsomt ud over brændstofforbruget.

Derudover er der larmen fra flyet, der er særligt slem på grund af overlydsbraget, der høres, når chokbølgen fra et overlydsfly passerer jordoverfladen.

Selskabet Spike mener dog med sit bud på et overlydsfly, S-512, at have reduceret overlydsbraget til at svare til en bildør, der lukkes.

Det fortæller direktør Vik Kachoria ifølge Business Insider.

Spikes fly vil efter planen have plads til 18 passagerer og er henvendt til forretningsfolk.

- Overlydsjetfly kommer til at være her i midten af 2020'erne. Jeg forventer, at den almene befolkning vil have adgang til at flyve i overlydsfly i midten af 2030'erne, siger Vik Kachoria til Business Insider.

- Det her kommer til at vokse dramatisk, og det er kun begyndelsen på overlydsflyvninger. Kun tiden kan give os svar på, hvad flyvningens fremtid bliver, og hvor hurtigt vi kommer derhen.

Der var kun 16 kommercielle Concorde-fly i verden, og de var alle ejet af Air France og British Airways.

Flyet blev første gang testet i 1969 og sat i rute i 1976.

BRANCHENYT
Læs også