Serier

Carlsberg har aflyst årets J-dag på grund af corona

Coronavirusset sætter stopper for årets J-dag. Julebryggen bliver sat til salg, men deles ikke ud til folk.

Corona rammer verden
Selv om der ikke vil blive uddelt julebryg ud på landets klubber og barer, så vil julebryggen stadig være at finde på supermarkernes hylder, forsikrer Carlsberg.
Foto: René Schütze/Ekstra Bladet

J-dag er aflyst i år på grund af coronavirus. Dermed bliver Tuborgs julebryg ikke lanceret under de festligheder, som mange kender dagen for.

Det oplyser Kasper Elbjørn, der er informationschef for Carlsberg og Tuborg i Danmark.

- J-dag, som vi kender det, er aflyst, siger han.

Dermed bliver der ikke delt gratis julebryg ud første fredag i november fra klokken 20.59, hvilket der ellers har været tradition for længe.

J-dag betyder typisk øl-smagsprøver i tusindvis

Få indblik i historien om Tuborgs julebryg her:

  • 1981: Julebryggen bliver skabt af brygmester Per Krieger Lassen og kommer på markedet den 16. november. Den fik kaldenavnet "Snebajer".
  • 1984: Biografreklamen, hvor julemanden i sin slæde møder en ølvogn fra Tuborg, får premiere. Den har været vist hvert år siden. Reklamen med titelmelodien "Jingle Bells" har i mange år også kunnet ses på tv i sin oprindelige form.
  • 1990: Tuborg indfører J-dag for at gøre det til en national begivenhed, at juleøllet kom til udskænkning. Julebryggen bliver frigivet anden onsdag i november klokken 23.59. Idéen er taget fra den gamle tradition for P-dag i forbindelse med lancering af påskebryggen.
  • Første år er 100 barer og restauranter med i arrangementet. Året efter var det 1000. I dag er det bredt ud til også at omfatte kantiner, caféer og andre steder.
  • 1999: Af hensyn til kunderne - og angiveligt fordi for mange unge ikke mødte op til undervisning dagen efter - bliver J-dagen flyttet fra anden onsdag til i stedet at blive afholdt første fredag i november klokken 20.59.
  • 2008: J-dag bliver optaget som betegnelse i Dansk Retskrivningsordbog.
  • 2009 og 2010: Carlsberg udbygger sit samarbejde med blandt andet DSB om sikker og gratis hjemrejse.
  • Ved J-dag deler bryggeriet typisk 25.000 smagsprøver ud på øllen. Tuborg Julebryg er en mørk undergæret pilsner. Den er til salg syv uger om året.
  • Der bliver også årligt givet 55.000 nissehuer ud.

Kilde: Tuborg, Carlsberg

Tuborg Julebryg bliver stadig sat til salg, så det er de festlige omstændigheder og smagsprøverne, der er sat en stopper for i år.

- Traditionen fortsætter. Sneen falder, og den smager af det samme, men snestormen klokken 20.59, hvor nisserne deler julebryg ud, den er aflyst, siger informationschefen.

- I år handler det ikke om fest og øl klokken 20.59, men om at fejre julens komme sammen, ansvarligt og sikkert, siger han.

Dagen, der i år finder sted 6. november, får typisk mange mennesker til at strømme på gaderne og samles på barer og værtshuse. Her får mange årets første julebryg, mens lyseblå nissehuer lyser aftenen op med snefnug og blink.

Carlsberg ser det som en vigtig og traditionsrig dag for både bryggerigiganten og folk i Danmark.

- Vi føler, at vi har pligt til at følge med tiden, og i år er tiden bare ikke til en J-dag, som vi kender den, siger Kasper Elbjørn.

Han fortæller, at årets J-dag er et forsøg på at gøre dagen mere coronavenlig.

Det sker blandt andet ved at have julebryggen på hanerne over hele landet hele dagen, så folk ikke stimler sammen kort før klokken 21, men i stedet spredes ud over hele dagen.

Informationschefen håber, at der stadig er en del, der vil fejre julens komme med en julebryg.

- Men vi opfordrer til, at man gør det lidt mere stille og roligt, ansvarligt og sikkert ved at holde mere afstand samt ikke at forsamles mange, siger Kasper Elbjørn.

BRANCHENYT
Læs også