Overblik: Regeringen vil hæve afgifterne på benzin- og dieselbiler for at få råd til flere elbiler

Aftalen er indgået af regeringen, SF, Enhedslisten og De Radikale.

Folketingets borgerlige partier står uden for aftalen, som giver en finansiering til flere nul- og lavemissionsbiler på de danske veje og en reduktion i drivhusgasserne mod en stigning i afgifterne for mere forurenende biler. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Regeringen har sammen med sine støttepartier fredag indgået en aftale, der skal få 775.000 el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Samtidig har man skruet på en række afgifter, der berører nye bilejere.

Få overblikket over de vigtigste dele i aftalen her.

1

Konkrete tiltag om 775.000 ”grønne” biler

Aftalepartierne er enige om at sigte efter en million nul- og lavemissionsbiler i 2030. Aftalen, der er præsenteret fredag, indeholder konkrete tiltag og finansiering, der skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler i 2030. I 2025 vil parterne gøre status og drøfte yderligere initiativer, der kan bringe tallet op på en million.

2

Ændringer i registreringsafgiften giver dyrere benzinbiler

De planlagte stigninger i registreringsafgiften på elbiler udskydes, så elbilerne ikke bliver dyrere efter nytår. Til gengæld indfases afgiften løbende over de kommende år. Registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler vil derimod stige, og man vil indføre et ekstra ”skalatrin” for registreringsafgifter for biler, der koster mellem 65.000 kr. og 202.200 kr.

Helt konkret betyder det, at prisen på fossile biler i gennemsnit vil stige med 2.300 kr. i 2021 fordelt på følgende afgiftsstigninger:

  • Mikrobiler: 5.100 kr.
  • Små biler: 600 kr.
  • Mellemklasse: 1.500 kr.
  • Store biler: 3.100 kr.
  • Premium-klasse: 5.000 kr.
  • Luksusbiler: 15.200 kr.
  • Sportsvogne: 14.600 kr.

Det skal dog bemærkes, at nogle fossile biler også vil få en lavere registreringsafgift. Skatteministeriet selv har lavet et overblik over de mest populære biltyper, som kan ses herunder.

3

Ændring af andre afgifter

Også ejerafgiften bliver ændret med den nye aftale, hvilket vil påvirke nuværende bilejere. Den vil være afhængig af, hvor langt bilerne kører per liter brændstof og vil konkret betyde, at det bliver dyrere at eje en bil. Dette bliver dog først en realitet fra den 1. juli 2021.

Partierne har også aftalt at forlænge en eksisterende ordning med lav elafgift på opladning til el- og hybridbiler. Med den nye aftale vil man samtidig indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler på over 12 tons og øge skrotpræmien for gamle dieselbiler, så ejere af dieselbiler fra før 2006 vil få 5.000 kr. i skrotpræmie.

4

Udfasning af fossile biler

Aftalens partier vil på EU-niveau arbejde for en plan for udfasning af nye benzin- og dieselbiler med en »dato for stop for salg af biler med forbrændingsmotorer på det europæiske marked«.

Derudover vil man udforske mulighederne for, at nogle lande kan gå forrest og indføre et forbud mod fossile biler. Det er dog i henhold til EU-retten ikke muligt at lave et decideret dansk forbud mod indregistrering og salg af nye benzin- og dieselbiler på nuværende tidspunkt.

5

Reducere udledningen af CO2

Aftalen vil ifølge regeringen samlet medføre en CO2-reduktion på 1,0 mio. tons i 2025 og 2,1 mio. tons i 2030.

Hele aftalen kan læses her.

Lyt også til Jyllands-Postens podcast Bilradio:

BRANCHENYT
Læs også