Pepsi-samarbejde sender veganeraktie til vejrs

Den veganske madproducent Beyond Meat indgår nyt joint venture med Pepsico.

Foto: Daniel Acker/Bloomberg

Den amerikanske producent af plantefars Beyond Meat har fået medvind på det amerikanske aktiemarked efter nyheden om et samarbejde med læskedrikgiganten Pepsico.

De to virksomheder indgår i et joint venture og vil sammen producere veganske snacks og drikkevarer med plantebaserede ingredienser.

Pepsicos rækkevidde og distribution vil betyde, at Beyond Meat »træder ind i en ny række kategorier og kanaler og kan accelerere at bringe disse produkter til markedet verden over,« hedder det i en pressemeddelelse ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

Det er en nyhed, som investorerne på Wall Street godt kan se idéen med, og tirsdag sendte de Beyond Meat-aktien op med tæt på 18 pct. - en halv times tid inden markedet lukkede.

Stigningen var tidligere på dagen over 31 pct.

Beyond Meat sidder ifølge nyhedsmediet CNBC på omkring 13 pct. af markedet for kødalternativer i USA.

»Pepsico repræsenterer den ideelle partner for os på vores rejse mod global tilstedeværelse,« lyder det fra Beyond Meats topchef Ethan Brown ifølge CNBC.

De to selskabers fælles forretning vil gå under navnet The Planet Partnership fremgår det af samme meddelelse, som dog ikke afslører nogle finansielle nøgletal eller forventninger.

Fra Pepsicos side handler partnerskabet om at opnå en større grad af bæredygtighed i sin produktion.

»Plantebaserede proteiner repræsenterer for os en spændende vækstmulighed,« siger Ram Krishnan, der er Pepsis globale marketingschef ifølge CNBC.

Analytikerne hos JP Morgan er mere skeptiske.

Nyheden er uden tvivl positiv for Beyond Meat, skriver Ken Goldman i en analyse viderebragt af CNBC.

»Vi stiller bare spørgsmålstegn ved, hvor stort markedet er for disse produkter. Er der en kæmpe befolkningsgruppe, der kræver veganske Doritos? Efter vores mening, formentlig ikke. Og i hvert fald ikke stor nok til at retfærdiggøre så store aktiebevægelser,« lyder det fra analytikeren.

Beyond Meat har også samarbejdsaftaler med blandt andet Pizza Hut, Dunkin’ og McDonald’s, skriver Bloomberg News.

BRANCHENYT
Læs også