Forside

Australien har godkendt omstridt lov og kræver Facebook-betaling

Den australske regering vil med ny lov sikre, at medievirksomheder får betaling for det indhold, de laver.

Artiklens øverste billede
Australien bliver det første land til at kræve betaling fra it-giganter som Facebook og Google, hvis de bruger indhold fra landets medier på sine platforme. Foto: Dado Ruvic/Illustration/Reuters

Det australske parlament har torsdag vedtaget en lov, der gør det obligatorisk for techgiganter at betale for medievirksomheders indhold.

Dermed bliver Australien det første land til at kræve betaling fra it-giganter som Facebook og Google, hvis de bruger indhold fra landets medier på sine platforme.

Loven er blevet en realitet efter tre års lange forhandlinger.

I løbet af forhandlingerne har Google truet med at gøre sin søgemaskine utilgængelig i Australien.

I sidste uge fjernede Facebook alt nyhedsindhold på platformen for australske brugere samt indhold fra landets mediehuse globalt som svar på lovforslaget.

Men efter flere forhandlinger har Facebook og Google lavet en aftale med australske nyhedsmedier for at undgå at blive tvunget til forhandlingsbordet i henhold til loven.

De to techgiganter har fra start været det primære mål under den nye lov.

Den australske regering siger, at loven sikrer, at lokale medievirksomheder får rimelig betaling for det indhold, de laver.

Loven vil blive revideret i løbet af det første år. Det siger den australske finansminister, Josh Frydenberg.

Rod Sims, der er leder af Australiens konkurrencemyndighed, fortæller den australske ABC Radio, at formålet med loven er at håndtere de markedskræfter, som Facebook og Google har i dag.

En af udfordringerne ved forhandlingerne har været, at platformene har brug for medier, men ikke for et individuelt mediefirma.

Det gjorde det svært for enkeltstående medievirksomheder at lave aftaler med Google og Facebook.

Formålet med loven er derfor at give virksomhederne mulighed for at føre sager ved hjælp af en voldgiftsmand. Det forbereder medievirksomhedernes forhandlingsposition og hjælper dem med at nå fair aftaler, siger Rod Sims.

Australien ser ud til at blive et foregangsland, da Storbritannien og Canada overvejer at indføre lignende love.

Andre lande har indført lovgivning, der tvinger store techvirksomheder til at forhandle med medievirksomheder om licensgebyrer for links, der skaber trafik og annonceindtægter til deres platforme.

/ritzau/Reuters

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.