Thisted Bryghus dropper politikerøl efter shitstorm

Thisted bryghus er kommet i modvind for at have Pernille Vermund som kunde, men virksomhedens forsvar har gjort sagen endnu værre ifølge kommunikationsekspert.

Pernille Vermund kalder det »trist«, at en shitstorm kan tvinge en privat virksomhed til at bøje af for en lille gruppe af intolerante mennesker.
Arkivfoto: Jens Dresling

Et parti Classic øl fra Thisted Bryghus har mildt sagt skabt røre på de sociale medier over weekenden, hvilket har fået det nordjyske bryghus til at »lægge sig fladt ned og beklage.«

Det sker, efter bryghuset havnede i en mindre shitstorm for dets produktion af en række såkaldte ’private label’ øl, hvor et billede af Nye Borgerliges partiformand Pernille Vermund var at finde på etiketten. Politikeren delte senere to billeder af de privatindkøbte øl på sin Instagramprofil, som siden blev delt på Twitter, hvor bryghuset mødte massiv kritik i kommentarsporet fra brugere som skrev, at de fremover vil boykotte Thisted Bryghus.

Privat label-konceptet, hvor kunder kan bestille og købe øl med egne etiketter på, er langt fra nyt hos bryghuset, der også tidligere har tappet øl for partier som Socialdemokratiet og SF. Nye Borgerlige bliver dog tilsyneladende det sidste politiske ansigt på etiketterne, da kritikken af de såkaldte Vermund Øl har fået bryghuset til at droppe produktionen af politikerøl i fremtiden. Det oplyser administrerende direktør Aage Svenningsen i et opslag på Facebook.

»Havde vi vidst, at den her sag ville give os så mange ridser i lakken, havde vi aldrig produceret øl til hverken Nye Borgerlige - eller andre politiske partier. Det kommer vi heller ikke til at gøre fremtiden,« lyder det.

I samme ombæring »beklager« bryghuset produktionen af øllene og udtrykker forståelse for, at »nogle er vrede.« Man understreger desuden, at Thisted Bryghus er »partipolitisk uafhængige og tager afstand for en hver form for racisme.«

Opslaget har siden blæst yderligere gang i debatten, som nu har taget en lidt anden drejning, hvor spørgsmål om demokrati og politisk intolerance er centrale.

Historien, som lørdag blev omtalt i Berlingske, har fået avisens kulturkommentator til på linkedIn at kritisere bryghuset for dets håndtering af sagen i et opslag, der starter med sætningen »Sådan håndterer man en shitstorm - dårligt.«

»Jeg synes at, man skal tage afstand fra intolerance, og de intolerante er her dem, der ikke kan tåle, at Thisted Bryghus kan brygge øl til dem, de vil. Kommunister såvel som veganere og ultraliberalister. Men bryghuset kan ikke finde ud af at stå fast på demokratiske grundværdier og har derfor valgt at lytte til dem, der ikke kan rumme folk, der tænker, handler, mener og kæmper for noget andet end dem selv.«

Thisted Bryghus:

Thisted Bryghus er et lokalt forankret bryggeri i Thy, der har eksisteret siden starten i 1902.

Gennem de seneste 8 - 10 år er bryggeriet gået fra at være lokal til landsdækkende leverandør og i dag kan bryggeriets produkter købes over hele landet.

Mange af bryggeriets produkter indeholder ingredienser, der er dyrket i området omkring Thy.

Thisted Bryghus blev udnævnt til Årets Danske Bryggeri i 2015, 2016 og 2017. Bag prisen står Forbrugerorganisationen Danske Ølentusiaster.

kilde: Thisted Bryghus / Visit Thy

Ifølge kommunikationsrådgiver Anna Thygesen, der er direktør i virksomheden We Do Communication, som til dagligt rådgiver fødevarevirksomheder om kommunikation og pressehåndtering, er opslaget et »klassisk eksempel på et firma, som havner i en shitstorm, og som i panik ender med at gøre det værre for sig selv. «

»Virksomheden møder kritik for de her Vermund-øl, og så laver de en slags kriserespons, hvor de føler sig nødsaget til at tage afstand fra det, de har gjort for at undgå at fremstå som en virksomhed, der sympatiserer med Nye Borgerlige og dermed fremstår politiske. Det resulterer dog i, at de netop fremstår politiske, og i samme ombæring kommer til at kalde samtlige Nye Borgerliges vælgere racister, hvilket ikke er smart. Bryghuset skulle i stedet have holdt fast i beslutningen og have brandet sig på, at de producerer øl til alle uagtet, hvilket parti man kommer fra.«

Anna Thygesen er dog ikke overbevist om, at kunderne vil gøre alvor af deres trusler om at boykotte bryghusets øl:

»Det skal være virkelig galt for, at folk gør alvor af trusler om at boykotte et brand. Thisted Bryghus er en lille virksomhed, som folk har en relation til i højere grad, end hvis det var en stor gigant som Heineken. Det skaber noget medlidenhed, og folk ved godt, at det blot handler om, at der sidder et par folk, som har jokket i spinaten, mere end det handler om politik.«

Pernille Vermund har selv budt ind i debatten, hvor hun kalder det »trist«, at en shitstorm kan »tvinge en privat virksomhed til at bøje af for en lille gruppe af intolerante mennesker«, samt at hun er »oprigtigt ked af, at Nye Borgerlige bliver omtalt i et opslag, som handler om racisme.«

»Der er INGEN partier i Folketinget, som anskuer mennesker ud fra deres race, hud- eller hårfarve. I Nye Borgerlige tager vi dyb afstand fra racisme. Det samme gør alle andre partier i Folketinget,« lyder det fra formanden i en kommentar på bryghusets Facebook-side.


Læs også